lördag 19 mars 2011

Vaniljkaka till Disneyshow :)

Igår halv elva på kvällen stod jag och bakade denna kaka! Det händer sällan att jag bakar så sent... men jag var tvungen... kakan är till dotterns Disneyshow (konståkning). Klubben ska sälja fika och på så sätt tjäna ihop en liten slant...

Den här kakan är så god och saftig och dessutom är mycket lätt att baka! Saftig blir den för att man använder filmjölk/yoghurt i smeten!




Här kommer receptet:

Vaniljkaka:

Du behöver:
2 ägg

6 dl strösocker

6 dl filmjölk/yoghurt
8 dl vetemjöl
6 msk vaniljsocker
2 tsk salt
3 tsk bikarbonat
150 g smält smör

Glasyr:
100 g smör
2 msk vaniljsocker
4-5 dl florsocker
Pärlsocker eller kokos


Så här gör Du:
1. Smält smöret.
2. Vispa ihop strösocker, ägg och filmjölk.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna.
4. Rör ner de torra ingredienserna och det smälta smöret i strösocker och filmjölksblandningen.
5. Smöra och bröa en långpanna.
6. Häll i blandningen och grädda i mitten av ugnen i 175-200 gr, ca 25 min.
Glasyren:
1. Smält smöret, blanda i resten.
2. Bred ut glasyren över den varma kakan, strö pärlsocker/kokos över.
3. Låt kakan kallna innan du skär den i bitar.

Mumsa med en kopp kaffe! :)

2 kommentarer:

  1. Oj, jag måste snart testa ditt recept, låter och ser super smaskigt ut :-)

    Ang. boken betong med guldkant så klickade jag hem den på adlibris.com för 149 sek, värd varenda krona :-)

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera