onsdag 2 mars 2011

Ett kladdfri bröd :)

Brukar Du liksom jag få s.k. "Bakdagar"? Jag har sådana dagar oftast när jag har lov... då har jag mer tid och kan utan att stressa ägna mig åt denna sysselsättning... Nu är det ju inte jag som äter alla mina bakverk... utan resten av familjen... och alla mina bakskapelser välkomnas med stor aptit här hemma! :)
Precis som igår... men då blev de lite "lurade" när de såg mig ta fram den här formen... de trodde att jag skulle baka en sockerkaka... men nej, det blev inte den sorts kakan utan...

Ett honungsbröd... Du vet, ett sånt som man inte behöver använda jäst till och slipper att knåda, ha kladdiga fingrar och massor med mjöl på bordet (Du känner väl till min mjölfobi som jag skrivit om i tidigare inlägg) Så då har jag hittat lite i skafferiet och bakat det goda brödet (för första gången). Har fått klart Godkänt av familjen! :)





Här är receptet:
Du behöver:
2 tsk bikarbonat
2 tsk balpulver
1/2 tsk salt
1 liter rågsikt (fast jag har blandat i 4-korns kross + Dinkel Fullkornsmjöl)
5 dl filmjölk
3/4 dl-1 dl honung (beroende hur sött bröd Du vill ha)

Så här gör Du:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smörj en bakform (sockerkaksform passar utmärkt)
3. Blanda alla de torra ingredienserna i en skål
4. Rör ner filmjölken och honungen
5. Arbeta ihop till en deg (jag använde en elvisp med degkrokar) och fördela i formen (degen blir ganska fast i konsistens)
6. Grädda bröd i nedre delen av ugnen i 40-45 minuter eller tills det känns klart.


6 kommentarer:

  1. Hej!

    Svar på din fråga: Nothäftet hittade jag på loppis, tror det stod något om trumpet på framsidan. Jag hädar och river sidor och gör etiketter, strutar eller om jag orkar och får tummen ur att köpa spraylim: decoupage på urblåsta ägg :-)

    SvaraRadera
  2. I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it's rare to
    see a nice blog like this one nowadays.

    Feel free to visit my weblog :: ronco pocket fisherman

    SvaraRadera
  3. I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like
    yours would cost a pretty penny? I'm not very internet smart so I'm
    not 100% certain. Any recommendations or advice
    would be greatly appreciated. Thank you

    Review my site: “eat your fruits and vegetables”. now

    SvaraRadera
  4. Genuinely no matter if someone doesn't understand then its up to other users that they will assist, so here it takes place.

    my web page; juice recipes for juicers

    SvaraRadera
  5. I am truly grateful to the owner of this site who has shared this fantastic
    article at at this time.

    My blog :: http://shimin-sokutei.net/

    SvaraRadera
  6. If some one desires to be updated with most recent technologies therefore he must be pay a visit this site and be
    up to date all the time.

    Also visit my homepage ... http://wiki.dgcmagazine.com/

    SvaraRadera