torsdag 3 mars 2011

Nytt i köket :)

Efter att jag bloggat om Tallrikar och bestick hos Fabriken blev jag så sugen på att ta fram lite Hohloma-saker till köket. Färgerna på alla de fina skålarna och tallrikarna passar ju in färgmässigt i köket! Jag är rätt nöjd med resultatet!


Polevskoj 280 år, står det på ryska på bilden ovanför. Så heter staden jag kommer ifrån, den ligger så klart i Ryssland... För 10 år sedan köpte jag de här skålarna som var skapade i samband med stadens jubileum! :)


Det här är ingen Hohloma men skrinet är så snyggt! När jag köpte den fina lådan fick jag veta att den var gjord av en rysk gammal man som inte hade några fingrar på sina händer... Helt otroligt!





Det här är också ett typiskt sätt att skapa olika saker av Björknäver i Ryssland:



4 kommentarer:

  1. Wow, vilka härligt ryska skålar. Min farmor köpte massvis av sådana när hon besökte St Petersburg. Jag minn så väl att jag tyckte de var så "lena" ;)
    Yes, jag spelar piano. Men inte så ofta som jag skulle vilja. Men sen jag fick barn spelar jag mycket mer. Kanske inte Bethoven, men mycket imse-vimse-spinde!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Какая красота! Мне всегда нравилась береста и русские росписи. От таких предметов домашней утвари веет теплом и уютом.

    SvaraRadera
  3. Eto pravda! Ja mechtaju kypitj samovar s hohlomskoj rospisju. Navernoje zakazju rodstvenikom! :)

    SvaraRadera