lördag 31 mars 2012

Kycklingfärslimpa :)

Vilken god kycklingfärslimpa har jag slängt ihop till veckans mat! Mums! Det kommer jag att laga flera gånger! Receptet har jag hittat hos en duktig tjej som lägger ut massor med smarriga receptet på sin blogg. Jag gjorde små ändringar i receptet...


Här är receptet på Kycklingfärslimpa:
Du behöver:
1 kg kycklingfilé
2 ägg
1-2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk salt
2 msk mandelmjöl
1 msk fiberhusk
curry
gurkmeja
paprikapulver
fryst hackad chili (bilden på hur förpackningen ser ut kan Du se i det inlägget)
1 ägg till pensling
sesamfrön till topping
Så här gör Du:
1. Kör kycklingen till färs i en matberedare.
2. Blanda ner i färsen resten av ingredienserna. Låt stå och svälla några minuter.
3. Häll ner smeten i en bakplåtspappersklädd avlång ugnsäker form.
4. Pensla limpan med ett lätt vispatt ägg. Strö på sesamfrön.


5. Grädda i ugnen 175 grader, ca 45-50 minuter.



7 kommentarer:

  1. klart man kan göra köttfärslimpa av kyckling oxå!! tack för det tipset!!
    måste testas en dag.....

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig sett ett recept på kycklingfärslimpa förr. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Och jag som älskar kycklingfärs har inte haft en tanke på att göra "limpa" av den .. Låter & ser gott ut !!
    = )

    SvaraRadera
  4. Smaskens. Jag gjorde ganska ofta förut hamburgare av kycklingbröst och de var bara sååå goda. Men ska verkligen prova detta. Så enkelt, så gott, precis som det ska vara. Du lägger upp så mycket gott.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad spännande med kycklingfärslimpa, det har jag inte ens tänkt tanken på att man skulle kunna göra. Låter i alla fall väldigt gott.

    SvaraRadera
  6. Vilket spännande recept, ser jättegott ut, ska prova det nån dag!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin festmat:) Bra med mejerifritt!

    SvaraRadera