måndag 12 mars 2012

Ost- och baconfyllda köttfärsbiffar med tomatsås :)

Till morgondagens lunchlåda blir det Ost- och baconfyllda köttfärsbiffar med tomatsås. Jag försöker ju äta så mycket mejerifritt som möjligt, men i den här maträtten finns ju ost... men ost och keso klarar jag faktiskt av, det triggar inte mitt sötsug... 


Här är receptet på Ost- och baconfyllda köttfärsbiffar med tomatsås:
Du behöver:
500-600g köttfärs
1 ägg
1 gullök
salt och peppar
1 paket bacon
1 dl riven ost
persilade
Till tomatsås:
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk balsamvinäger
salt och peppar
1 gullök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk smör
Så här gör Du:
1. Koka ihop alla ingredienser till tomatsås och låt puttra allt minst en timme.
2. Blanda hackad lök, ägg, kryddor och köttfärs.
3. Skär bacon i små bitar och stek den. Låt rinna av på hushållspapper.
4. Forma färsen till medelstora "plättar", lägg stekt bacon och riven ost i mitten, krydda med persilade och "vik ihop" till biffar.


5. Stek biffarna i smör tills de får en fin stekyta.
6. Stek de sedan färdigt i ugnen 200 grader i ca 20 minuter.



7. Servera med tomatsås och t ex...


...smörstekta haricots verts- och champinjoner:


6 kommentarer:

  1. Vad saftiga och goda biffarna såg ut, kanon bra tips med bacon och ost i. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Frukosten precis nästan uppäten och nu blev jag sugen igen:). Igår gjorde jag nötfärsbiffar fyllda med fetaost och soltorkade tomater. Dom är så goda kan jag lova:)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det måste vara gott, det är ju bacon i!

    SvaraRadera
  4. Mmm smaskigt ser det ut! Köttfärsbiffar kan man variera oändligt och det brukar alltid bli gott!! Och älskar tomatsåser ..
    = )

    SvaraRadera
  5. Åhh, detta låter hur perfekt som helst :D Ska spara detta direkt, håller på att leta efter ny mat recept är less på det gamla vanliga ^^

    SvaraRadera