fredag 2 mars 2012

Kardemumma-vanilj- och hallonmuffins LCHF :)

Gud vad gott! Jag har överträffad mig själv! Vilka smaskiga muffins jag har bakat idag! Nu ska jag inte ta åt mig hela äran... för jag har inte hittat på det här receptet alldeles själv... jag utgått från Åses recept på LCHFbröd men ändrade lite i ingredienserna och gjort muffins istället för bröd !


Här är receptet på Kardemumma-vanilj- och hallonmuffins LCHF:
Du behöver:
0,5 dl grädde
1 dl färskost
1,5 dl creme fraiche
50 g smält smör
6 ägg
4,5 dl mandelmjöl
0.5 tsk malen kardemumma
2 msk havtornspulver
1 krm vaniljpulver (obs! inte blandad med socker)
5 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1.5 -2 dl fryst hallon
Så här gör Du:
1. Vispa ägg fluffigt. Tillsätt det smälta smöret, grädde, färskost och creme fraiche. Blanda väl.
2. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda ihop med äggsmeten.
3. Blanda i försiktigt frysta hallon.


4. Fördela smeten i muffinsformar (ca 16 st).


5. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, ca 25 minuter.


6. Bjud din kompis på en smaskig fika och avnjut muffinsen med en kopp kaffe!



9 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Hoppas du får en fin helg.

    SvaraRadera
  2. De verkar ju supermumsiga!:)

    SvaraRadera
  3. Ja, det var verkligen supermumsiga! :)

    SvaraRadera
  4. Såg jättegott ut!! Ska definitivt provas! Men vad är havtornspulver? Vad tillför det och varför har man i det? Och var köper man det?
    Många frågor! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle ha skrivit havtornsBÄRpulver istället, alltså pulver som gjord på torkade havtorn... det är mycket nyttigt! Innehåller massor med vitaminer som C-vitamin, E-vitamin och K-vitamin... dessutom har havtorn en bra sammansättning av fettsyror som omega 3, 6, 7 och 9... havtorn har också många aminosyror som har bra inverkan på hy... och sen är det också gott med fin ballanserad syrlig smak... jag tyckte att det skulle passa ihop med hallon...
    Du kan beställa havtornsbärpulver t ex på svenskhalsokost.se eller köpa i välsorterade hälsobutiker...
    Lyck till!

    SvaraRadera
  6. Åh, ser grymt goda ut. Muffins är ju perfekt portionsförpackade. Spar receptet.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag älskar att baka just i muffinsformar! Det är så smidigt!

    SvaraRadera
  8. Åh, dessa ska jag försöka göra till barnen! Tack för all inspiration. :)
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Hej
    Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Vill ni beställa mera är ni välkommna. Vänligen Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera