torsdag 1 mars 2012

Kycklingsandwich :)

Jag är väl precis som många andra... köper kokböcker på Bokrea... denna gång slog jag till så klart också, fast med bara en bok (!) till min dotter. Den heter "Jag kan laga mat" och har många bra och enkla recept som en tonåring kan klara av att laga. Den har också bra förklaringar, beskrivningar och bilder. Maria har redan lagat några maträtter från boken... och inte bara hon... hennes storebror har också blivit inspirerad av boken och fixat flera gånger på samma dag (!) den här smaskiga Kycklinsandwichen till sig själv! Sandwich kan man med fördel förvandla till Lågkolhydratsalternativ då man byter ut "vanligt" bröd mot LCHFbröd. Här på bloggen har jag massor med olika recept på LCHFbröd men rekommenderar just det brödet  som är gott att rosta!


Här är receptet på Kycklingsandwich:
Du behöver:
till 1 person
3 rostade skivor bröd
1 grillad/ugnstekt kycklingfilé, skuren i tunna skivor
3-4 baconskivor, knaperstekta
1 tomat, skivad
1 msk mangochutney
1 msk majonnäs
ruccola
kryddor efter smak
Så här gör Du:
1. Bre mangochutney tunt på varje rostad brödskiva. Sedan ett tunt lager majonnäs.
2. Fördela kyckling, bacon, tomater och ruccola på två av brödskivorna. Avsluta med tredje skivan med mangochutney/majonnässidan under.


Vad är din favvofyllning till sandwich? Ta gärna emot flera tips! :)

6 kommentarer:

  1. Bra tips .. ska jag kolla om. Har en två tonårstjejer (15 och 17 år) hemma som kanske skulle gilla den.
    Sandwichen ser sagolik ut!!
    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de var supergoda också, enligt sonen! :)

      Radera
  2. Kyckling och bacon är ju absolut en favorit, svårt att slå det. :-)

    SvaraRadera
  3. Linket virker ikke:(

    SvaraRadera
  4. Det blir något fel när jag försöker länka mitt eget inlägg om brödet... Har gjort nu det 6 gånger utan något resultat... :(
    Men går in på etiketten: Bröd och bakverk LCHF, där finns många olika recept på LCHFbröd...
    Lycka till! :)

    SvaraRadera