lördag 3 mars 2012

Amerikanska pannkakor... nej Ryska oladji/plättar!

Maria fortsätter att laga olika maträtter från sin första kokbok...  Denna gång bjöd hon sin brorsa och sin kompis på amerikanska pannkakor. Jag och maken kunde ju inte äta hennes eftersom det var mjöl i dem... Men de såg mycket fina och smaskiga ut! :) När hon väl smakade pannkakorna så sa hon att de smakade precis exakt som mormors ryska plättar oladji! Inte alls konstigt, tyckte jag , för receptet är precis som till ryska plättar, oladji... det enda som är olika att man serverar amerikanska pannkakor med lönnsirap och ryska oladji med smetana... Jag lägger ut recept på "vanliga" amerikanska pannkakor och LCHF-vänliga! Eller ska jag skriva Ryska Oladji istället? :) Jag skriver både och! :)


Här är receptet på Amerikanska pannkakor/Ryska oladji/plättar LCHF: (skrolla ner om Du vill se receptet på pannkakor med mjöl!). Receptet lånade jag hos Mariann men ändrade lite efter min smak.
Du behöver:
4 ägg
0,5 dl smetana
50 g smält smör
1/4 tsk vaniljpulver
1 tsk fiberhusk
0,5 dl kokosnötmjöl
1 tsk bakpulver
smör, kokosfett eller rapsolja till stekning
Så här gör Du:
1. Vispa ägg fluffigt, blanda ner grädde, smör och vanilj.
2. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dem väl i smeten.
3. Låt smeten stå en stund och svälla.
4. Stek små plättar/pannkakor i mycket med smör/kokosfett/rapsolja på medelvärme.
5. Servera med t ex en klick vispad smetana.

Här står min fina Maria och steker sina pannkakor! :)


Här är receptet på Amerikanska pannkakor/Ryska oladji med socker och mjöl:
Du behöver:
2,5 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 krm salt
1/2 tsk bikarbonat
1 tsl bakpulver
drygt 1 krm vaniljsocker
2 1/2 dl kärnmjölk (1 dl naturell yoghurt blandad med 1,5 dl mjölk)
1 ägg
smör/rapsolja till stekning
Så här gör Du:
1. Blanda de torra ingredienserna i en skål.
2. Tillsätt ägget och hälften av mjölken.
3. Vispa ihop allting till en slät smet.
4. Tillsätt sedan resten av mjölken och vispa igen.
5. Stek pannkakor/oladji i mycket med smör/olja på medelvärme.
6. Servera med lönnsirap som amerikanska eller med en klick smetana som ryska! :)

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Vi testar detta nästa gång vi ska ha pannkakor.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina plättar, såg jätte goda ut :) Måste testas! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt att ingen bryr sig

      Radera
  3. De ser jättegoda ut! Duktig dotter du har!

    = )

    SvaraRadera
  4. Äter dessa lchf pannkakor just nu till sen frukost/brunch. Dom smakar alldeles utsökt!! Kommer garanterat att göra dessa fler gånger:)

    SvaraRadera