torsdag 29 mars 2012

Kebabpaj LCHF :)

Som ett alternativ till fredags Tacos bjuder jag Dig på Kebabpaj! Pajdeg till pajen är ju så klart LCHF!


Här är receptet på Kebabpaj LCHF:
Du behöver:
Pajdeg:
75 g kallt smör
1 ägg
1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 msk kallt vatten
1-2 tsk salt
Fyllning:
400-500 g benfri fläskkotlett (man kan också ta benfri fläskkarré eller fläskytterfilé)
tacokrydda (jag använder alltid min hemmagjorda)
1 gullök
smör till stekning
1 dl passerade eller krossade tomater (alternativ är tacosalsa, men köp den som är Organic, den har inga tillsatser och finns att köpa på ICA)
2 dl riven ost
2 ägg
2 dl majonnäs (eller creme fraiche om Du tål mjölkprodukter)
2 vitlöksklyftor, pressade
salt och peppar
Så här gör Du:
1. Blanda alla ingredienserna till pajdeg tills Du få en smidig klumpfri deg. 
2. Smörj en löstagbar rund form och tryck ut pajdegen. Låt degen vila i kylskåpet i ca 30 minuter. 
3. Förgrädda pajdegen 220 grader, 5 minuter.
4. Skär köttet i små bitar. Stek tillsammans med tacokrydda. Tillsätt finhackad lök och passerade/krosade tomater/tacosalsa. Låt köttet tillagas tills det blir färdigt, ca 40-50 minuter.
5. Lägg köttet i pajdeg-formen. Vispa ihop ägg och majonnäs/creme fraiche, blanda i pressad vitlök, salt och peppar.
6. Häll äggstanning över köttet och strö på riven ost.



7. Grädda pajen i ugnen, 175-200 grader i ca 15-20 minuter. Se upp för att degkanter inte blir brända!



9 kommentarer:

  1. Detta kommer att provas. Såg grymt gott ut. Är ju bortrest just nu så bestämmer inte maten själv annars hade jag gärna ätit detta ikväll. De vi är hos äter viktväktarna, blir ju väldigt tokigt för mig men så är det ibland ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad smarrigt det ser ut. Jag har ännu inte testat något LCHF-pajdegrecept men det är nog bara en tidsfråga. :-)

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag fixa till din paj till kvällens mat:)
    Jag har inget kokosmjöl hemma så jag får göra lite annorlunda med pajskalet, men det ska nog gå.

    Ha en skön söndag!
    Kramizar!

    SvaraRadera
  4. Varför tacokrydda till kebabpaj? Ska det inte vara kebabkrydda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut kan man ta kebabkrydda! För mig är det nästan samma sak... Vill du göra den här pajen med ditt val av kryddan så är det väl bara att ändra i receptet! :)

      Radera
  5. Man diggar din blogg, du är jätteduktig! Hittade va jag sökte hära!



    Also visit my blog post :: finn crisp lchf

    SvaraRadera