söndag 25 mars 2012

Ugnstekta fläskkarréskivor toppade med aubergineröra :)

Fläskkarré är jättegott och saftigt fläskkött! Och så kan man köpa det billigt också! Perfekt!
Denna gång tillagade jag köttet i ugnsfolje. Jag toppade det med en god egen-komponerad aubergineröra. Mums!


Här är recept på Ugnstekta fläskkarréskivor toppade med aubergineröra:
Du behöver:
5-6 benfria fläskkarréskivor
1 liten aubergine
ca 0,5-1 dl hackade paranötter
1-2 msk creme fraiche eller majonnäs (om Du vill ha rätten mjölkfri)
fryst finhackad chili (efter smak)
frysta örtkryddor Provencale
salt, peppar
smör till stekning
ugnsfolje
Så här gör Du:
1. Skär aubergine i små bitar. Stek grönsaksbitarna i smör tills dem blir mjuka. Tillsätt hackade paranötter, chili, örtkryddor, majonnäs/creme fraiche, salt och peppar. Ställ åt sidan.


2. Stek köttskivorna i mycket med smör på ganska hög värme så att köttet får en fin stekyta. Salta och peppra.
3. Lägg varje köttskivan på en ugnsfoljeark. Lägg på varje fläskkarréskivan aubergineröran.


4. Vik ihop ugnsfolje ordentligt så att köttsaften inte rinner ut vid ugnstekning.
5. Lägg alla köttpaket på en ugnsplåt.


6. Stek i ugnen, 225 grader, ca 15-20 minuter.


Här ser Du kryddor som jag använd i maträtten. Väldigt smidigt med färdighackad chili. Jag brukar alltid köpa Findus frysta färdigblandade kryddor, olika smaker. Gott! :)


10 kommentarer:

  1. Men oj, jag hinner inte med att prova alla goda recept förrän du har lagt ut ett nytt:)
    Detta måste också provas vid tillfälle.

    Trevlig jobbarvecka.
    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi... jag kan också bli "uppstressad" över alla goda recept jag hittar på olika bloggar och vill laga de alla på en gång! :)

      Radera
  2. Ser jättegott ut !! Jag köper också de frysta örtkryddorna .. är toppenbra att ha i frysen. Chilin har jag inte hunnit testa än - men ska !

    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa chilin! Perfekt att ha i maten! :)

      Radera
  3. Hackad chili har jag inte sett att det finns i frysformat. Tack för tipset och ha en fin vecka! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett den första gången förra vecka... det är nog nytt! :)

      Radera
  4. Detta måste jag prova. Såg smaskens ut. Jag brukar helsteka min i ugnen och den blir ju så himla mör. Detta kan ju bli väldigt trevligt när man har gäster, alla får ett varsitt paket.

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott ut! Det måste jag prova. Serverade du ngt till köttet?

    SvaraRadera