tisdag 13 mars 2012

Rysk soppa Soljanka och Ost- och kesorutorLCHF :)

Det är så skönt och varmt mitt på dagen... men på kvällen, speciellt idag var det kallt och ruggigt... så jag hann bli ganska frysen under den lilla tiden jag körde bilen i väntan på att den skulle värmas... brrr... sen var jag ju också mycket hungrig och det bidrog till ännu med fryseri... Kom hem och värmde mig med god Rysk soppa Soljanka! Mums! 


Till soppan åt jag också en LCHFmacka av Ost-och kesorutor. Mums, en gång till!  :)


Här är receptet på Rysk soppa Soljanka:
Du behöver: 
Beräknad till 2 liters kastrull:
1 liter kyckling/köttbuljong (jag brukar koka buljongen antingen på fläskben eller kycklingben, då blir det godast)
1 dl skuren i små bitar och knaperstekt kryddstark korv med högt procent kötthalt
1 rättika (ganska avlång, ca 25-30 cm)
1 stjälkselleri (jag hade också små skivor/bitar broccolistammen efter jag använd buketterna till brocolimos)
1 morot
1 gullök
1 dl hackade salta gurkor (utan tillsatt socker, finns bl a på Willys)
500 g passerade/krossade tomater + 1 msk tomatpasta
1 msk citronjuice
1-2 msk finhackad persilja
Salt och peppar efter smak
1-2 lagerblad
Så här gör Du:
1. Börja med att koka buljong på fläsk/kycklingben. Ta loss köttet från ben och spara till soppan. Tänk på att Du behöver 1 liter av färdigkokt buljong, därför måste Du ha mer vatten i kastrullen när Du börjar koka buljongen!
2. Skär rättikan, moroten, stjälksellerin och broccolistammen  i små bitar. Lägg bitarna i buljongen. Låt allt koka på medelvärme.



3. Stek korvbitarna i smör och låt rinna av på hushållspapper.


4. Under tiden fräs hackad lök och hackade salta gurkor i rapsolja en stund, sänk värme något och tillsätt passerade/krossade tomater och tomatpasta. Låt allt småputtra några minuter.
5. Lägg tomat/grönsaksröran i kastrullen. Soppan fortsätter småkoka.



6. När grönsakerna blivit mjuka stäng av värmen på spisen. Lägg i korvbitarna, lagerblad, salta och peppra.
7. Tillsätt citronjuice och hackad persilja. Blanda.


Servera med Ost- och kesorutor:
Du behöver:
1 dl riven ost (jag använde Edamer av Milko, utan tillsatser och konserveringmedel)
2 dl keso
1 dl krossade linfrön
1 dl kokosnötmjöl
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 tsk kummin (hela frön)
1 msk psyllium frön
5 ägg
Så här gör Du:
1. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.
2. Vispa ägg poröst. Tillsätt riven ost och keso.
3. Blanda ner de torra ingredienserna.
4. Häll ut smeten i en mindre ugnsäker form klädd med bakplåtspapper.
5. Grädda 175 grader, ca 30-40 minuter eller tills brödet är klart. Känn med en trästicka.
6. Låt svalna och skär i rutor.



4 kommentarer:

  1. Osötade gurko, små cornichonger är en favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så gott! Salta gurkor är mycket populärt i ryska köket!

      Radera
  2. Låter så härligt med all träning du gör. Jag körde på mer innan jag blev sjuk tyvärr finns inte samma ork längre men jag gör så gott jag kan och det gott det:). Viktigt är det ju och roligt:).

    Det såg också gott. Nu är det så fint väder ute så man vill avra ute hela tiden när man är ledig men en regnig ledig dag ska jag ta och baka dom där bröden.
    Har du nått bra tips på vad jag ska äta till fikat eller som godis? Jag är en godisråtta:).Är sockerberoende kan jag tro:).

    Kram och ha en fin dag nu!

    SvaraRadera
  3. Vilken god mat, verkar vara en smakrik soppa, mums! Ost och kesorutorna såg verkligen fina ut, måste provas! Ha det gott!

    SvaraRadera