lördag 3 mars 2012

Köttfärslimpa med grönsaks- och creamcheesefyllning :)

Under sportlovsveckan har jag lagat mycket mat till att frysa in... de kommande helgerna kommer det att vara ont om tid för mig att laga mat till veckan som jag brukar göra på söndagar... så då är det bra att ha färdiglagad mat i lunchlådor i frysen till hela familjen! :)
En sådan maträtt som är tacksam lunchlådemat och är smidig att frysa in är Köttfärslimpa. Man kan variera recept på Köttfärslimpan oändligt många gånger! Denna gång valde jag att göra den med en fyllning! 


Här är receptet på Köttfärslimpa med grönsaks- och creamcheesefyllning:
Du behöver:
ca 600-800 kg blandfärs
1 msk lökpulver
2 ägg
salt och peppar
1 msk mandelmjöl (istället för ströbröd)
Till fyllningen:
1 dl färskost
1,5 dl stekta och mixade grönsaker (jag tog lite morötter, blomkål och broccoli)
1 tsk osötad senap
2 vitlöksklyftor, pressade
salt och peppar
Till topping:
1 ägg
sesamfrön att strö över
Så här gör Du:
1. Blanda köttfärs med ägg, kryddor och mandelmjöl.
2. Stek grönsakerna och mixa dem med stavmixer. Tillsätt färskost, vitlök och kryddor.
3. "Kavla ut" köttfärsen på en skärbräda klädd med plastfolje. Finfördela fyllningen och rulla färsen ihop till en limpa med hjälp av plastfoljen.
4. Ta försiktigt bort plastfoljen och lägg köttfärslimpan i en ugnsäker form.


5. Vispa lätt ett ägg och "smörj" limpan med det. Strö sedan sesamfrön över hela limpan.


6. Stek köttfärslimpan i ugnen, 200 grader, ca 30-40 minuter. Kör sista 5 minuter på grilleffekt, 250 grader. Var noga så att limpan inte bränns!



Vill du frysa in limpan gör det styckvis så blir det lättare att ta fram den sedan! :)

7 kommentarer:

  1. aha, köttfärslimpa är vad jag ska fixa till av köttfärsen jag precis plockade ur frysen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanon! Kul att jag kunde inspirera! :)

      Radera
  2. Köttfärslimpa är verkligen GOTT! Men jag minns att det inte var någon favorit när jag var liten. Tur att man utvecklas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn tycker inte heller om köttfärslimpan... min 19-åriga son, som är ganska vuxen, tycker jag, fortfarande tycker att det är "äckligt" att tillaga köttfärsen på det sättet... ;)

      Radera
  3. Tack för din kommentar inne hos mig på RofK:)!
    Tack vare det så hittade jag hit. Åhh här kan jag bli inspirerad av
    mer rec på Lchf ♥ Tack för att du lägger till mig, vilken ära. Jag lägger in dig också på min lista.

    Kram så ses vi igen:)!
    ♥CC♥

    SvaraRadera
  4. Tack för ett bra variations-recept av köttfärslimpa.
    Det är ju så smidigt med just köttfärs och det går ju att variera i det oändliga. Med lite fantasi så märker inte familjen att det är köttfärs....igen:)
    Min familj är nog ganska tacksamma att laga mat till, de klagar inte ofta:)

    Kramizar!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Lät ju riktigt gott! Inget kan gå fel med ost :) Ha det fint!

    SvaraRadera