onsdag 7 mars 2012

Teriyakimarinerad kycklingfilé på grönsaksbädd :)

Idag i min lunchlåda hade jag en mycket god kycklingrätt, Teriyakimarinerad kycklingfilé på grönsaksbädd. Jag är inte så förtjust i teriyakisås egentligen, men i kombinationen med grönsaker, kyckling och soya blev det fullträff! Myyyyycket gott! :)


Här är receptet på Teriyakimarinerad kycklingfilé på grönsaksbädd:
Du behöver:
500g kycklingfilé
2-3 msk teriyakisås
1 tsk japansk soya (jag använder Renée Voltaire Tamari soya)
1 msk rapsolja
några droppa koncentrerad limesaft (jag köper ICAs ekologiska)
sesamfrön att strö över kycklingen
Grönsaksbädd:
1-2 medelstora zuchinni
2 paprikor, t ex gul eller orange
1 gullök
Så här gör Du:
1. Skär kycklingfilé i mindre bitar, ca 5 cm långa, 3-4 cm breda. 
2. Blanda ihop oljan, soya och teriyakisåsen i en skål. Lägg kycklingfiléerna i skålen och blanda väl med teriyakimarinaden. Marinera kycklingen minst 1 timme i kylskåpet. 
3. Ta fram kycklingen gärna en hakvtinne innan den ska tilllagas.
4. Stek kycklingbitarna tills de får en fin stekyta. Lägg åt sidan. 
5. Stek lök, skivad zuchinni och strimlad paprika i samma stekpanna där kycklingen stekts.
6. Lägg grönsaksröran som en bädd i botten på en ugnsäker form. Salta och peppra. Lägg kycklingbitarna över grönsakerna. Strö över sesamfrön.
7. Stek färdigt i ugnen, 225 grader, ca 15-20 minuter.
8. Servera (om du vill) med citron/limedressing gjord på hemmagjord majonnäs.




8 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på det här med LCHF så jag kiakde in här och jag kommer att komma tillbaka och knycka lite recept.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar många goda recept här! :)
      //Lana

      Radera
  2. Låter godare än den jag gjorde med biff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror nog att med biff skulle också vara gott... eller fläskfilé...

      Radera
  3. Svar
    1. och det var det godaste med teriyakisås jag ätit! :)

      Radera
  4. Det lät väldigt gott! Gott när man marinerar kycklingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltid gott med allt kött som marineras :)

      Radera