lördag 20 oktober 2012

Höstbilder och sockermonstret som smyger sig in på mig...

Mysigt med höst... man kan sitta inne i värmen med tända ljus och titta ut i det ruggiga och regniga vädret...
Och så finns det den andra sidan av hösten: mörkt, kallt, kålsvart ute när man går till bussen för att åka till jobbet, trött, sliten, mycket på jobbet och hemma... och som brev på posten är det sockermonstret som sakta men säkert smyger sig in på mig... Tur att vi inte har något sött hemma... Hade jag haft de där läckra chokladgodisarna hemma nu, hade de säkert hamnat i min mun utan jag ens märkt och fattat det! Tur att de här bilderna är från förra året...



Jag älskar att inreda hemma och leka med färgerna! Det är därför de här godisarna med härliga höstfärger hade jag framme som "dekoration" i köket förra hösten... Och ja... jag "festade" på de jäkla chokladpralinerna, då jag hade mitt lilla sockeråterfall...


Men jag är ju faktiskt mycket starkare nu! Sedan jag slutat med mejeriprodukterna (januari det året) håller jag mitt sockermonster på avstånd, men ibland närmar det sig och då måste jag samla alla krafterna och slå tillbaka!



Så nu ska jag ladda med värme från ljus och värme från min kära familj för att klara av den mörka, deppiga och tråkiga tiden fram till december... för då börjar i alla fall väntan till jul...


Alla de betongsaker som du ser på bilderna har jag och min dotter gjutit i betong. :)



 Hur gör du för att klara av den mörka och kalla hösten/vintern?


31 kommentarer:

  1. Höstgrytor och tända ljus och nån bra serie förgyller hösten. Hoppas du får en mysig lördagkväll! Här puttrar en Texas Chiligryta på spisen, jag är lite otålig bara för den behöver så många timmar på sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... gott! Ska kika in sen hos dig! :)
      kram kram

      Radera
  2. Älskar betong grejerna, speciellt ljusstakarna! Vill ha, hehe! :)
    Känner igen mig så i det du skriver, hatar mörkret...det ändå positiva är att man kan tända mycket ljus! Annars är mörkret och hösten och det gråa vädret inge kul...Håll sockermonstret på långt avstånd, mitt monster är för nära och det är inge kul alls. Jag finner ingen ork alls till att ta tag i att rensa bort all skit jag har i skåpen hemma.

    Lana, jag tror på dig! Du är så duktig och en riktig inspiration :)
    Kram fina du <3
    C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ljus kan vara en räddning!
      Tack för dina ord här och på FB! Kram på dig också!

      Radera
  3. Usch ja! Jag vill ha sommar året om..! När hösten smyger sig på...nej...en påse Polly i soffan vid teven, mmm, det vore nåt!
    Men för mig så funkar fett... jag äter mkt fett och mitt blodsocker säger gu va bra och när inte suget finns så hålls hjärnan tyst!
    Kram/M
    PS. Läckra betongprylar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fett funkar perfekt! T ex ostrullar med bregott i! :)
      kram kram

      Radera
  4. Åh betong som är så snyggt i inredningen! Vad duktig ni är :)
    Det finns de som säger att te ska hjälpa mot sötsug, men jag vet inte då jag inte direkt har testat i det syftet. Men te hör ju höstmyset till så isf är det väl bra :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, te kan faktiskt funka ibland... inte alltid... men visst, håller med, det hör ju höstmyset! :)
      Ha en fin kväll!
      kram

      Radera
  5. D-vitamin och att hålla mig varm. Jag blir verkligen ledsen ända in i själen när jag fryser. Haha..
    Jag tycker inte att jag blivit mindre sötsugen nu när jag äter mjölkfritt, men det kan hända att det är amningshormonerna som spelar in också. Man blir ju hungrig av dem. Kommer nog inte äta så mycket mjölk när jag slutat amma och då blir det spännande att se om jag märker skillnad. Däremot ska det bli underbart att kunna använda smör igen. Det har trots allt MYCKET bättre omega 3/6-balans än alla andra fetter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller fri från sötsuget... det är bara på nåt sätt lättare att "hantera"monstret när jag äter mejerifritt...
      Ja, smör är ju så gott också! :)
      kram

      Radera
  6. Jag älskar höst, mest då jag tycker det är en "mys-årstid". Däremot hatar jag att det regnar hela tiden... Men då passar det att vara inne och baka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, när det är kallt och ruggigt ute, är det ju mysigt att vara inne och baka! :)

      Radera
  7. Tända ljus och varm choklad är nog min höstmelodi!
    Har precis hittat till din blogg och ska kika runt lite, roligt med lite ny läsning!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varm choklad måste jag prova med!
      Vad kul att du hittade hit, välkommen! :)
      Ska kika in hos dig också!

      Radera
  8. Jag faller dit gång på gång och min mage mår inte alls bra nu. De får vara slut på skiten. Sockerhoran i mig vill inte, men JAG vill de. Förresten, de var ingen hallowenfest, de va 70tals fest och jag var hippie, haha. De målade mig, men de syntes tyvärr inte så bra med de där färgerna :S Kanske lägger ut en bättre bild på kläderna :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så tråkigt med den här horan/monstret som vill ha så mycket socker... :(
      Ja, gör det spännande med din outfit på festen!
      Kram

      Radera
  9. Fina betonggrejer!!! Jag vet precis vad du menar med sockermonstret och hösten! Jag dricker mycket te med 1 msk kakao och ibland också kokosfett. Stora mängder soppor, vansinnigt mycket spenat med smör och ostbricka med dina frökex får mig gladare och hjälper mig att hålla mig borta från sötsaker. Men visst är det svårt! Du kommer säkert att klara det Lana!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, te med kakao måste jag prova! Igår satte jag knaprade på 100%-choklad... hjälpte lite! :)
      Tack för din peppande ord!
      Kram

      Radera
  10. När vi bodde hemma i Sverige så hade jag en ljusterapilampa för att undvika att bli deppig under hösten. Utan den hade jag inte klara av att kliva ur sängen på flera månader. Det började i augusti och sen runt första advent så var jag pigg igen, men hösten var ett elände...
    När vi flyttade hit till Australien så tog jag med lampan eftersom jag inte visste alls hur det skulle vara med ljuset. Vi bor ju in South Australia och här är vintrarna både mörka, blöta och svinkalla (jag skrapade tom bilrutan 1 gång i vintras!) men jag har inte behövt använda lampan en enda gång på 6 år!
    Med stearinljus, ullstrumpor och vantar utan fingrar (ja så kallt har vi inomhus) klarar jag att hålla den värsta deppigheten stången :)
    Du är bra Lana, snart vänder det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska köpa mig en sån lampa...
      Härligt att det vände för dig! :)
      Och tack för din fina ord!
      Kram

      Radera
  11. Så otroligt fina ljuslyftor i beting. Vill ha!
    Jag hejar på dig, Lana, i din kamp mot sockermontret. Ge den jäkeln vad han tål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, jag älskar att gjuta i betong! Just nu samlar jag på mig olika plastformar tills nästa vår/sommar! :)
      Tack för ditt pepp! Nu när jag fått så mycket energi från er alla på bloggen kommer jag att klara det jäkla monstret! :)

      Radera
  12. Gjuta betong....ja ännu en ska jag vill lära mig ;) börjar bli en låååång lista....
    Hålla monstret borta ja, det viktigaste för mig är att se till att äta bra mat så jag är mätt!!
    Då blir det oftast lättare...
    Kraaam <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gjuta i betong är såååå roligt! :)
      Håller med, äta rätt ocg ordentligt! :)
      kram kram

      Radera
  13. Så härliga bilder! Samtidigt som jag blir ganska trött på hösten så älskar jag årstiden. Gillar den sköna luften, mörkret då man sitter inne och kurar med tända ljus & höstens mat bestående av grytor & gratänger.
    Mitt sockersug har nog också minskat sen jag slutade med mejeriprodukter - härligt!! Däremot känner jag mig lite "gasig & uppblåst" ibland. Undrar om det är rotfrukterna som jag inte åt innan.. Lite jobbigt det med. Står nu och funderar om jag ska försöka utesluta även dem .. Men det är ju så gott!!!
    Ha en härlig måndag!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får också ont i magen av vissa rotfrukter! Det är bara känna efter och utesluta... :)
      Ha en härlig måndag du med!
      Kram

      Radera
  14. Många tända ljus, te i soffan och LCHF-bak!! :-) Och så ser jag i år redan fram emot jul redan, i stället för att tycka att det är mest jobb ;-)

    Fina bilder!!

    SvaraRadera
  15. Ja, ljus gör ju mycket! :)
    Det ska bli mysigt med jul!

    SvaraRadera
  16. Ja det här sockermonstret som finns, även hos mig, måste bekämpas! Det enda som är bra med det monstret är numera att om jag förlorar den matchen, så behöver jag inte mycket alls förrän jag mår riktigt illa. Förr kunde jag äta massor innan jag mådde illa :)

    Fina betongsaker ni har gjort. Vill också!

    Kramizar!

    SvaraRadera