söndag 24 juni 2012

Maränger utan socker :)

Igår gav jag mig på att göra maränger utan någon sötning alls... jag visste så klart inte vilket resultat det skulle bli... Surfade mycket på nätet men hittade bara recept där man använder antingen vanlig socker, sukrin eller stevia... 
Men marängerna blev faktiskt helt ok... visst, man ska inte förvänta sig utseende och smak som är hos de "riktiga" söta marängerna, men för mig som inte använder sötningen är de här marängerna perfekt till att skapa olika sötfria efterätter! Om du låter marängerna ligga över natten får du jättegoda och krispiga mumsiga bitar! :)
Eftersom de här marängerna var bara ett försök, brydde jag mig inte om dess utseende, jag klickade bara smeten på bakplåtspapper. Nästa gång ska jag spritsa dem fint. :) Och jag ska också tillsätta lite vaniljpulver! 

Hm... kanske inte så snygga... ;)

Här är recept på Maränger utan socker:
Du behöver:
4 äggvitor (rumsvarma)
1 tsk ättika (24%)
1 krm vaniljpulver
Så här gör Du:
1. Vispa äggvitorna, vaniljpulver och ättika till hårt skum.
2. Klicka eller spritsa smeten på bakplåtspappersklädd plåt.
3. Grädda marängerna 130-150 grader i ca 45-50 minuter.
4. Låt marängerna ligga över natten, då blir de krispiga.

Nästa gång tänker jag göra efterätt på mina maränger, kokosmousse och bär (hallon eller jordgubbar). Kanske ringla över smält 100%-ig choklad eller bara riva chokladen fint... :)



13 kommentarer:

  1. påminner om ostpuffar på vispad äggvita och parmesan..kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska nöjd med resultatet med tanke på att marängerna ska egentligen göras med socker... ;)

      Radera
  2. Perfekt! Jag har faktiskt tänkt på maränger men inte velat göra med socker. :-)
    Många såser man gör använder man ju äggulor och då blir det en massa vita över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! :) Jag sitter nu och försöker tänka ut olika smarriga efterätter och tårtor med de här marängerna! :)

      Radera
  3. Det var läääänge sedan jag provade att göra just maränger och den gången gick det inte alls bra, kanske dags att prova igen. Det blir ju alltid äggvita över när man gör Bea-sås:)

    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova dig fram! Hoppas du lyckas! :)
      Kram kram

      Radera
  4. Jag har gått ner 22 kg :D Håller med, man vill inte dit igen :P
    Vad kul att du testade maränger utan sötning. Jag fundera på om man kan lägga ner smält choklad i äggvitesmeten. Bara vara ner lite slarvigt. De hade säkert blivit gott :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt! Vilken prestation! :)
      Jag tror det blir skitgott med choklad! Ska också testa nån gång! :)
      Kram

      Radera
  5. Håller med inte den vackraste maräng precis ;)
    Men tänk att blanda ner i en hemmagjord glass.....och kanske lite nötter oxå......
    Tål att funderas över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he... ja, jätteful... ;) Desto mer blev jag taggad att göra en omgång till och spritsa dem till fin form! :)
      Kram

      Radera
  6. Perfekt att blanda i desserter med bär, grädde & choklad!!
    =)

    SvaraRadera
  7. Coolt! Man kan ju göra en chokladsås av äggulorna om man vill, med mörk choklad... :)

    SvaraRadera
  8. Ska verkligen provas idag. Vägrar köpa sötningsmedel. O ska då systersonen på mellis besök. Passar ju bra att göra en banan o marängtårta då med hallon och granatäpple

    SvaraRadera