tisdag 12 juni 2012

Kycklingratatouille :)

Ännu en till maträtt som är hur smaskig som helst, mättande och mejerifri! :) Låter Du står den i kylskåpet över natten blir den ännu godare! :) 
Ja, förresten, jag har bara en och en halv dag kvar till min lååååånga semester! :) Lääääängtar! :)


Här är receptet på Kycklingrataouille:
Du behöver:
4-5 kycklingfiléer
smör/kokosfett till stekning
2 hackade gullökar
2 vitlöksklyftor
1 aubergine
1 zuchinni
2 paprikor, gärna olika färger
1-2 burkar krossade/passerade tomater
1 msk hackad chili (fryst, från Findus)
1 msk Örtkryddor Provencale (fryst, från Findus)
salt, peppar
1 msk balsamvinäger
olivolja till grönsaksstekning
Så här gör Du:
1. Skär kyckling i små bitar och stek dem i smör/kokosfett, tillsätt finhackad lök och fortsätt att steka på lågvärme tills löken blir mjuk. Lägg åt sidan.
2. Skär grönsakerna i lagom stora bitar och stek dem i olivolja. Tillsätt de stekta kycklingbitarna och slå över tomaterna plus balsamvinäger.
3. Sjud sakta under lock i 15-20 minuter.
4. Tillsätt chili, örtkryddor, pressade vitlöksklyftor, salt och peppar.



Servera med t ex creme fraiche, majonnäs eller varför inte smula över lite fetaost... :)
Jag har hittat en mycket god fetaost! Den är rökt och har en spännande smak! :)


Som Du ser, inga konstiga tillsatser och inga kollisar... OK... bara 0,7 g! ;)
Rekommenderar!


19 kommentarer:

  1. Gott med Ratatouille - det gör jag ofta, har dock inte haft kyckling i - än !!
    Den fetaosten verkar spännande, måste kolla i min butik!
    Åhh lite avis på att du ska på semester nu, själv jobbar jag 3.5 veckor till! Känns jättelänge ..
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fetaosten är supergod! Köp den! :)
      Kram

      Radera
  2. Så gott det låter med kyckling i ratatouillen! Härligt med semester, min har precis börjat!
    Kram Margot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grytan var jättegod! :) Hoppas du vilar dig ordentligt under din semester! :)

      Radera
  3. Den där osten har jag missat, hur det nu har gått till. Brukar alltid botanisera i ostdisken, dags för en grundligare titt! Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Jag bara måste prova den där osten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Den osten får du inte missa! :)

      Radera
  5. Gott! Vad härligt med semester, hoppas du får en härlig semester. Själv har jag några veckor kvar tills min semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas dina arbetsveckor går fort och du få din semester! :)

      Radera
  6. Idag är jag proppmätt efter dagens middag fast ändå blir jag sugen:). Ser så gott ut. Jag har bakat blåbärspaj med mandelmjöl och Stevia...blev faktiskt riktigt god. Idag blev det efterrätt med jordgubbar och grädde:). Gubbarna var så goda och riktigt mörkröda...mumsigt:)!
    Så härligt med sommarlov snart!!
    Varma kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gott med paj! Jag åt lite jordgubbar igår! Jättegott! men jag måste vara försiktig med dessa söta gubbar, för då kan jag bli triggad igen att äta söta saker... :(
      Kram till dig också! :)

      Radera
  7. Den där osten måste jag allt ta och testa, lät väldigt spännande.. så här i grillningstider ;-)
    Ha en härlig dag, kram/Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Jag är helt såld på smaken! :)
      Kram

      Radera
  8. ÅH, vad de ser gott ut. Har köpt hem kyckling. Kanske blir att testa detta i nästa vecka :D
    Jag har en magsjukdom som gör att jag har lite problem emellanåt :/ Nu ahr jag varit så stressad så de har slått bakut :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, vad tråkigt med magen! Hoppas stressen har lagt sig snart och magont försvinner!
      kram

      Radera
  9. Den fetaosten har jag faktiskt inte sett än, verkar spännande. Älskar fetaost och Mozzarella:) Kyckling ratta-någontingen verkar också jättesmarrigt (har svårt med stavningen:)) Är så smidigt att fixa till lite kyckling en kväll efter jobbet, gjort i en handvänding så att säga.

    Kramizar!

    SvaraRadera
  10. Det här ska testas!
    Inte massa knasiga ingredienser i som man bara använder en gång och sen får slängas.
    Det mesta finns ju redan hemma, vilken tur!
    Ha de fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade receptet! :)
      Ha det fint du med!

      Radera