söndag 22 januari 2012

Kycklingfylld zuchinni :)

Jag har bestämt mig att börja leta efter olika recept i mina matpärmar och anpassa/göra om maträtter som jag ska laga till LCHFvänliga! Kul idé! Man får använda fantasi och dessutom kunskaper om LCHF! :)
Först ut är denna maträtt: Zuchinni fylld med kyckling och gratinerad med ost i ugnen:


Här är receptet på Kycklingfylld zuchinni:
Du behöver: 
2 zuchinni
ca 200 g färdiggrillad/kokt benfri kycklingkött
2 vitlöksklyftor
smör
salt och kryddor efter smak (jag tog svartpeppar, lite chilipeppar och hackad persilja)
0,5 dl creme fraiche eller grädde
1 lätt vispat ägg
1 dl riven ost
Så här gör Du:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Dela varje zuchinni ca 5-6 bitar. Gröp ur innanmätet men lämna botten hel. Koka bitarna i lättsaltat vatten 3-4 min.


3. Finhacka den urgröpta zuchinnin, kycklingkött och vitlök. Fräs i smör och kydda. Häll på grädde eller creme fraiche och låt allt koka ca 5 min.
4. Ställ zuchinnibitarna tätt i en ugnsäker form och fyll dem.
5. Häll över varje zuchinnibit försiktigt det vispade ägget.


6. Strö över ost.


7. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter.


1 kommentar:

  1. Det MÅSTE jag testa!
    Låter väldigt gott... och snygga blev de också. Perfekt!

    SvaraRadera