torsdag 26 januari 2012

Kokospanerade fiskpinnar med limedoftande wok :)

Det här är de godaste fiskpinnarna jag har ätit i hela mitt liv! :) Alaska Pollock i dubbel kokospanering! Mums! Fiskpinnarna serverade jag med urgod wok på massor av olika LCHF-vänliga grönsaker! Och till allt det hade jag hemmagjord currymajonnäs! :)



Här är receptet på Kokospanerade fiskpinnar med Limedoftande wok:
Du behöver:
Alaska Pollock ryggfiléer (ca 800 g)
3 lättuppvispade ägg
1-1.5 dl kokosnötmjöl
kokosflingor (jag tog lite i taget efter behov)
kokosfett till stekning
salt och peppar
Till wok: Har inga mått! Bestäm själv hur mycket av varje grönsak Du vill ha i Din wok!
Broccoli (hade i  tunnskivade broccolistjälken också!)
Morötter (om Du är känslig mot morötternas sötma, uteslut!)
Paprika
Skogschampinjoner
Aubergine
Rättika
Kokosfett till wokning
Limesaft (efter smak)
salt och peppar (man kan också ta lite chilikrydda i form av pulver eller flingor)
Så här gör Du:
1. Tina upp fiskfiléer, skär varje filé i två avlånga bitar. Torka fiskbitarna med hushållspapper.
2. Förberedd tre vida tallrikar. I ena har Du lättuppvispade ägg, andra kokosnötmjöl blandat med salt och peppar och tredje kokosflingor.
3. Rulla först fiskfiléerna i kokosnötmjöl, doppa sedan i ägg och slutligen rulla i kokosflingor. Förbered alla fiskbitarna på det sättet innan Du börjar steka!


 4. Stek fiskpinnarna i kokosfett på medelvärme tills de blir färdigstekta och gyllenebruna. 


5. Skär alla grönsaker till woken i lagom stora bitar. Jag valde att skiva tunt morötterna och strimla fint paprika.Champinjonerna hade jag som de var eftersom de var mycket små!
6. Woka varje grönsakssort var för sig i omgångar i kokosfett. När Du wokat klart alla grönsakerna på det sättet lägg allt tillbaka i wokpanna, värm upp igen, tillsätt salt, kryddor och limesaften.


7. Servera med currymajonnäs.

4 kommentarer:

  1. Vi ska också testa detta! Lät goda och såg väldigt fina ut.

    SvaraRadera
  2. Åh jag gjorde detta recept idag men misslyckades tyvärr med paneringen. Allt föll av och fisken gick mitt itu hehe.. Men gott med kokossmaken :) mina blev inte så snygga som dina. Ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nästa gång blir det kanske bättre? :) Var längesen jag gjorde dessa fiskpinnar! Så tack för påminnelsen! :)
      Kram kram

      Radera