lördag 27 augusti 2011

LCHF-pizza :)

Den här LCHFpizzan är sååååå god! Bästa pizzan enligt min älskade make! :) Till pizzabotten använder jag bakeirx från LCHFbutiken.
Till min LCHFpizza behöver Du:

4dl Bakerix
4-5 ägg
pizzakrydda (så mycket Du vill)
1 tsk salt
4-5 medelstora portabello
3 smala chorizo (finns att köpa på Willys, 95 g kött)
1 medelstor zuchinni
150-200g mozzarella
5-6 soltorkade tomater
1 dl tomatsås (jag använde gazpacho, köpt på LIDL, utan tillsatser, utan socker, med bara 2,8 g kolhydrater!)

Här ser Du gazpacho från LIDL, jättegott och nyttigt! :)

Så här gör Du:
1. Vispa ägg med elvisp eller i köksmaskin i ca 3 minuter.
2. Bytt till degkrokar på vispen. Tillsätt bakerix och salt, blanda väl. Smeten ska vara som en gröt.
3. Slå ut degen direkt på bakplåtspappersklädd plåt. Smeta ut det lite med slikepott som är doppat i kallt vatten. Täck sedan hela smeten med plastfolje och kavla försiktigt utanpå plasten med brödkavel tills degen täcker hela plåten. Drar försiktigt bort plasten. Strö på pizzakrydda.
4. Bre ut gazpacho eller annan tomatsås.

5. Grädda i ugnen, 200 grader i ca 4-5 minuter.

6. Stek zuchinniskivor tills de får en fin stekyta. Stek skivade portabello. Skär korvar i fina bitar och stek även de. När jag försteker "pizzafyllning" slipper jag "blött" pizza! :)
7. Skär mozzarellan och soltorkade tomater i fina strimlor.
8. Finfördela fyllningen på förgräddade pizzabotten.

9. Baka pizzan i ugnen, 200 grader i 8-10 minuter.

Funderar på att baka flera pizzbottnar och frysa in dem, för att bara kunna ta ut dem vid behov... Snabbt och smidigt blir det nästa gång med LCHFpizza! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar