fredag 7 juni 2013

Kyckling- och blandsvampgryta och sonen flyttar till Malmö :)

Tack snälla allihop som kommenterade mitt förra inlägg! Det värmer! Och jag känner mig redan lättad i hjärtat efter jag "pratat ut" och fått respons från er! 
Idag bjuder jag er på en enkel men mycket god maträtt med kyckling! :)
Här är recept på Kyckling- och blandsvampgryta:
Du behöver:
ca 1 kilo kycklingfilé
ca 300-400 g frysta blandsamp (jag köpte ICAs frysta blandsvamp)
2 dl hemmagjord kycklingbuljong
1 msk tamarisoja (jag använder Renée Voltaries)
1-2 msk äppelcidervinäger
salt peppar
finhackad basilika (fryst från Findus eller ICA)
Så här gör du:
1. Stek svamp tills de blir genomstekta/klara. Lägg åt sidan.
2. Skär kycklingfiléerna i lagom stora bitar. Stek i smör.
3. Tillsätt svamp, buljong, soja och vinäger. Smaka av med salt och peppar.
4. Låt puttra ca 20 minuter eller tills kycklingen är klar.
5. Krydda med basilika.


Idag ska sonen bjuda oss på grillmiddag. Det blir grillade hamburgare.
Han flyttar till Malmö nästa helg och vill gärna bjuda oss på en god middag! :)
Det känns dubbelt på något sätt...Ena halvan av mig är glad att han nu blir en självständig vuxen man...och andra halvan är ledsen att han flyttar så långt från oss... Men det blir nog bra för honom! Han är klar nu här hemma...nu vill han flyga ut!

Bilden är tagen sommar 2009... då var han 17 år gammal

Och den här bilden är tagen i vintras, jul 2012, han är 20 år gammal

Min fina underbara barn! 

17 kommentarer:

  1. Oj, så spännande att han ska flytta! Jag skulle nog allt ha lite ont i mammahjärtat...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väldigt spännande för honom! :)
    Ja har ont i mammahjärta...värre blir det nästa lördag... :(

    SvaraRadera
  3. Jag kan förstå att du har blandade känslor när sonen flyttar. Det blir nog bra får du se... Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog det! :)
      Kram till dig också!
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  4. Ja usch jag förstår att du har ont i Mammahjärtat :( förstår det bättre nu när jag har en egen son. Jag flyttade själv från Mamma i Stockholm till Göteborg och det kan inte ha varit lätt för henne, det svider fortfarande i mitt hjärta också :( men hoppas att ni kan hälsa på varandra ofta trots avståndet. Vad gullig han är som bjuder på grillmiddag och allt :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...så är det med oss mammor... :) Men jag är glad för hans skull! Och det är det viktigaste! Ja, absolut att vi ska hälsa på varandra trots avståndet (kommer aldrig att göra som mina föräldrar...)
      Ja, visst är han gullig! Han är alltid så snäll! Vi har nog uppfostrat honom bra! :)
      Kram

      Radera
  5. Ja dagen kommer ju när man ska lämna boet och göra sin första prov-flygning:)
    Huha, nu när du skriver om det så inser jag att jag säkert följer tätt i dina spår. Vår äldste är 17 och efter gymnasiet så blir det ju med all säkerhet en förändring. Jag förstår dig, det blir tufft i början.

    Nä nu får jag tänka på annat :)

    Då får ni rå om varandra riktigt mycket nu de här dagarna innan han åker.

    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tiden går så fort!
      Ja, det ska vi verkligen göra! :)
      Kram till dig också!

      Radera
  6. Åh, tack snälla <3 Jag skulle gärna vilja vara med och bestämma bilderna, men det går tyvärr inte :(
    Förstår att det är delade känslor, det är inte grannbyn direkt. Det kommer gå så bra <3 Tur att man kan ringa,sms, maila osv.
    Många kramar ifrån mig till dig! Hoppas ni hade en superfin kväll!kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag också att det kommer att gå bra där borta för honom! :)
      Ja, visst är det bra nu när man har alla dessa tekniska möjligheter!
      Många kramar till dig också!

      Radera
  7. Åh den dagen längtar jag inte till......fast det är klart att jag vill se min lilla grabb växa upp :)
    Kommer gå bra ska du se!

    Kraaaaaam <3<3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...och det värsta att tiden går otroligt fort...det känns som det var igår han var 5 år gammal...och nu 21...
      Ja, jag hoppas att det kommer att gå bra för honom i Malmö!
      Kram kram <3 <3 <3

      Radera
  8. Jag kan också förstå det där med att du känner som du gör... men han är redo nu och dessutom kan ni ju hälsa på honom så ofta ni vill :) Söndagskramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vi! :) Och han är absolut redo att flytta! :)
      Söndagskramar tillbaka!

      Radera
  9. Visst känns det, det vet jag som släppt iväg alla mina tre! Det tar ett tag att vänja sig. Men så är det ju, olika livsperioder innehåller olika saker - och även nya möjligheter. Ni verkar ha en bra relation, och det är ju det viktiga. Då kan det fysiska avståndet överbryggas. Lycka till båda två!
    PS Grytan verkar supergod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...du förstår mig verkligen... :)
      Ja, vi har mycket bra relation och precis som du säger är det det viktigaste! :)
      Tack tack! :)
      Kram

      Radera
  10. Nej, det måste ju verkligen kännas lite dubbelt. Men du ska vara stolt över att du fostrat en son som vågar ta ett sådant stort steg och inte bara flytta hemifrån men också våra ge sig iväg en ganska bra bit. Men tänk så nära och bra det blir till Köpenhamn för er när ni hälsar på honom, då blir det säkert fler besök i den stan:)

    Kramar

    SvaraRadera