måndag 19 januari 2015

Vegetarisk lasagne, gluten- och stärkelsefri :)


Åh, den här lasagne blev såååå god! Längtar till lunchen för att smaska i mig en bit av denna goda lasagne! :)
Det var längesen jag lagade min mejeri, gluten- och stärkelsefri pasta. Roligt att detta recept har spridits och gillas av många andra. :)
Här är recept på Vegetarisk lasagne:
Du behöver:
Till lasagneplattorna: 2 stora plattor, ugnsplåtsstorlek. Jag gjorde dubbelsats.
4 ägg
1 dl vatten
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosmjöl
1-1,5 tsk salt
Till fyllning:
ca 600g svamp (jag tog portabello)
1 zucchini
1 morot
olja/ghee/smör/kokosolja till stekning
1 burk/tetraförpackning passerade eller krossade tomater
1 påse babyspenat
salt och peppar
kryddor efter smak. Jag tog timjan, chiliflingor, oregano, basilika och ramslök
Till sås:
1 burk/tetraförpackning kokosmjölk, 250g
fetaost, ca 150-200g
4 ägg
2-3 msk tomatpuré
Så här gör du:
1. Vispa lätt ägg, salt och vatten. Tillsätt fiberhusk och kokosmjöl, lite i taget, så att det inte bildas klumpar. Rör om ordentligt. Låt stå och svälla i 10 minuter. Rör om en gång till efter smeten svällt.
2. Dela degen i två delar . Kavla ut varje del till en tunn platta, storlek som en ugnsplåt. Kavla ut degen mellan en oljad bakplåtspapper och plastfolie ovanpå.
3. Grädda pastaplattan i ugnen, 120 grader, ca 10-12 minuter.
4. Låt svalna och skär i önskad storlek.
Jag slänger aldrig de ojämna kanterna som blir över. Jag gör en "pasta"sallad med de pastabitarna. :)


5. Skär svamp, zucchini och morot i små bitar. Stek allt tills grönsakerna blir mjuka. Salta, peppra och krydda.


6. Tillsätt passerade/krossade tomater och rör om väl. Låt grönsakerna puttra, ca 20-30 minuter.


7. Ta av från plattan. Tillsätt hackad babyspenat.


8. Vispa ihop kokosmjölk, ägg och smulad fetaost.


9.Varva lasagneplattorna, fyllning och såsen. Avsluta med lasagneplattan och såsen ovanpå.
10. Tillaga lasagne i ugnen, 225 grader, ca 15-20 minuter eller tills lasagne får en fin färg.


11. Servera som den är eller med en grön sallad.


Godast lasagne är när den fått stå i kylskåpet och gottat till sig. :)


Vad är din favoritfyllning i lasagne? :)

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Hade inte tackat nej att vara din gäst!
    Ditt passa recept är ju också så grymt!

    Trevlig dag/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, det skulle vara så roligt om du kunde vara min gäst! :) <3
      Trevlig dag på dig med!
      Kram

      Radera
  2. Vegetarisk lasagne i min matlåda idag också, längtar till lunchen ;) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mums, mums, med en sådan lunchlåda! ;)
      kram tillbaka!

      Radera
  3. Din lasagne ser erkligen fantastisk ut! Verkar vara ett väldigt bra recept på lasagneplattor, så jag måste komma till skott och pröva någon dag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa dessa lasagneplattor! De är favorit hos hela familjen! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  4. Jag tycker det är kul med vegetariska recept, tack för det! Men jag har en fråga. Du skriver "Till lasagneplattorna: 2 stora plattor, ugnsplåtsstorlek. Jag gjorde dubbelsats." Innebär det att en dubbel sats, alltså 8 ägg osv, räcker till 4 ugnsplåtar? Eller gjorde du dubbel sats just för att det ska räcka till två plåtar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelsats är att du dubblar receptet (8 ägg osv) och då räcker det till 4 ugnsplåtar.

      Radera
    2. Tack för förtydligandet. Tyckte det såg ut på bilderna som att det var mer än två plåtar med "pasta" :) Ser fram emot att provlaga denna rätt!

      Radera