söndag 8 september 2013

Ugnsstekt fläsklägg i vin :)

Underbart mört och saftigt kött blev det när jag tillagade fläsklägg i ugn förra veckan! Återigen perfekt med mat som sköter sig själv i ugnen! :)


Här är recept på  Ugnsstekt fläsklägg i vin:
Du behöver:
1 stor eller två mindre bitar fläsklägg. Sådan storlek som ryms i en stor ugnssäker gryta.
ca 3 dl vatten
ca 3 dl vitvin
1 grönsaksbuljong (välj gärna ekologisk utan tillsatser)
2-3 vitlöksklyftor
1-2 tsk finhackad röd chili (fryst från Findus)
1-2 tsk salt
några pepparkorn (vit eller svart, välj efter smak)
1-2 lagerblad
Så här gör du:
1. Lägg fläsklägg i grytan.
2. Blanda vatten, vin, kryddor, salt och grönsaksbuljong. Häll blandningen över köttet.
3. Tillaga fläskläggen i ugnen, 150 grader, ca 5 timmar.
4. Ös på buljongen över köttet flera gånger under tillagningen.
5. Ta ut köttet och lossa det från ben, skinn och fett.
6. Sila buljongen. Lägg köttet tillbaka i buljongen.
7. Servera köttet med t ex surkål, kokta rödbetor och morötter, då får du en perfekt rysk maträtt. :)


Gott, gott! :)




43 kommentarer:

  1. Läser ditt recept och minnen från barndomen smyger sig fram. Det som jag gillade minst var just surkål och fläsklägg :-):-) Men det kanske är dags att testa igen och låta tonåringarna få en smakupplevelse :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, då får du prova! :) Får se vad de säger! ;)

      Radera
  2. Aldrig testat och aldrig ätit detta :)
    Hoppas helgen varit skön, önskar dig en trevlig kommande vecka. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, förstår det! ;)
      Önskar dig med en trevlig kommande vecka!
      Kram tillbaka!

      Radera
  3. Så roligt med fläsklägg kokt i vin. Min karl skulle antagligen svimma vid tanken. "Så kan man väl inte göra med fläsklägg?" Det är därför jag älskar att hänga här, jag får nya tankar och idéer som jag annars inte skulle få!
    Detta skall prövas med en fläskkarré som ligger inslängd i frysen.
    Har du lärt dig syra grönsaker själv eller köper du alltid färdiga?//Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad glad jag blir att du älskar att "hänga" här! :):)
      Förut så gjorde jag surkål själv. Har lärt mg det av min mamma...men nu är jag lat...finns ju att köpa god surkål i affären. Jag köper på Willys! :)

      Radera
  4. Vilken lyxig söndagsmiddag, Lana! Klassiskt och gott. Jag gillar!

    SvaraRadera
  5. Mmmm... helt i min smak. Mat som sköter sig själv, det gillar jag.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det smidigt med sådan mat! :)
      Kram tillbaka! <3

      Radera
  6. Ser fantastiskt gott ut! Jag älskar recept som sköter sig självt och står och gottar sig i ugnen medan man kan hitta på annat! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, speciellt i det fallet! 5 timmar hade jag att hitta på något annat! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  7. Detta har jag inte testat, men ser grymt gott ut! Ha en fin dag <3 kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du testa nån gågn! :)
      Ha en fin dag du med!
      kram tillbaka! <3

      Radera
  8. Fläsklägg har jag aldrig testat!! är de rimmade? såg att det va bra pris på rimmade här på ica.....
    Kraaam <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa! Det är så gott! :)
      Jag använde färskt, ej rimmat, men man kan säkert använda rimmat! :)
      Kram tillbaka! <3 <3 <3

      Radera
  9. Vad gott det här såg ut Lana! :)
    Och så lustigt att jag köpte fläsklägg här om dagen (däremot rimmad) för att tillaga imorn! :) Får se om jag får till en lika smarrig rätt som det här!

    Ha en underbar måndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så gott med fläsklägg! Nu får du också snart mumsa i det goda köttet! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  10. Å vad gott det såg ut! Fläsklägg var det längesedan, riktig höstmat!

    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, riktig höstmat! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  11. Nøj det ser bare godt ud, rigtig efterårsmad. Glæder mig særligt til at prøve denne opskrift. er sikker på den bringer lykke i resten af familien også !! Lækkert lækkert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Kul att familjen gillar sån mat också! :)

      Radera
  12. Nä, nu dreglar jag! Jisses så gott det här verkar!

    SvaraRadera
  13. Fläsklägg har jag aldrig tillagat. Jag har aldrig egentligen gjort något långkok själv. Men det här såg ju väldigt gott ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det nog dags att testa långkok! Det är så smidigt och gott! :)

      Radera
  14. Fläsklägg kokade jag ofta när barnen var små, och jag lagade rotmos. Numera äter jag inte fläsk. Rotmoset blir gott utan fläsk, men inte lika gott, det hjälps inte. Långkok är godast! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför äter du inte fläsk längre?
      Kram tillbaka!

      Radera
  15. Men Gud så gott med fläsk och vin. Det är ju tid för de där långkoken nu, jag har faktiskt längtat :) fläsklägg har jag inte provat. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, långkoken är underbart på hösten! :)
      Tycker du ska testa fläsklägg! Mycket gott kött!
      Kram tillbaka!

      Radera
  16. Detta ser verkligen gott ut. Måste prova. Har du funderat på att försöka ge ut en kokbok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Jo, det har jag funderat...men det är så mycket kokböcker ute på marknaden... konkurrens är ganska stor... :)

      Radera
  17. Det kommer förmodligen inte som någon överraskning, men detta går verkligen hem i vårt kök! Och surkålen till - ja tack!
    Men ser verkligen hur mört och fint köttet blivit efter besöket i ugnen, vi sitter nästan och dräglar vid skärmen:)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, jag gör det själv när jag tittat på bilden! och så minns smaken av det underbara köttet! det kommer att bli snart repris på det! :)
      Kramar tillbaka!

      Radera
  18. Älskar fläskben & surkål, familjens absoluta favoritmat! Detta receptet ska jag genast visa maken så att han kan fixa helgmiddagen! :) (ja, det är ff han som är kocken i vårt hus...)

    KRAM <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så gott med fläskben och surkål! Mums!
      Härligt att ha en sådan kock i familjen!
      Kram tillbaka! <3

      Radera
  19. Tack för receptet!! Detta är numera mitt absoluta favoritsätt att laga fläsklägg på! :-)

    SvaraRadera
  20. Kör man med lock på grytan i ungen eller kör man utan? Tänkte göra detta till söndagsmiddag hemma hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lock på. Lycka till :)

      Radera
    2. ska man ta bort locket sista timmen eller nåt för få till gyllenbruna grillningen på ytan av köttet eller kör man på locket under hela tiden?

      Radera
    3. Det blir grillyta ändå. :)

      Radera
  21. Hej! Med lock på grytan. Lycka till! :)

    SvaraRadera