tisdag 20 augusti 2013

Sommaren är inte slut ännu? Mer fräscha och lätta sallader! :)

Vilken härlig dag vi har haft idag! Och det blir fint hela veckan! I alla fall där jag bor! :) Så imorgon blir det promenad på lunchen!
I det fina och fortfarande varma vädret vill man ju fortfarande äta något lätt och kallt! Så till lunch blev det den här goda salladen med smarrig räkröra! :)
Jag skriver inga exakta mått i receptet, bara ingredienser, för jag höftade bara allt utifrån min smak! :)
Här är recept på Zuchinnisallad med räkröra:
Du behöver:
till räkröra:
skalade räkor
hårdkokta ägg
färsk finhackad dill
salt peppar
färskpressad sitronsaft
till zuchinnisallad:
zuchinni
gurka
gul paprika
grön mixsallad
till dressingen hade jag paranötsolja + mangovinäger, men man kan säkert ta olja och vinäger som finns hemma, efter sin egen smak! :)
malda hasselnötter (jag hade "nötspill" från min egengjorda hasselnötsmjölk)
salt peppar
örtkryddor
Så här gör du:
1. Blanda ihop alla ingredienser till räkröran. Ställ kallt.
2. Skär alla grönsaker till salladen.
3. Skölj av salladen.
4. Rör ihop oljan, vinäger, salt, peppar och örtkryddor.
5. Lägg grönsakerna i salladsskål, strö på hasselnötshack/mjöl och häll över vinägrett. Blanda allt.
6. Servera direkt. 


Det här "hasselnötsspill"/mjöl har jag också använt i bröd! Blev jättegott! Återkommer med bilder och recept på brödet!
Hur är det för er? Vill ni förlänga sommaren? Eller vill ni ha höstdagar med mysfaktor och tända ljus på kvällarna? 
Jag själv är lite kluven...vill nog både och på något sätt... Kanske varannan dag? ;)

12 kommentarer:

  1. Nejdå, inte är sommaren slut än inte! Det måste vi intala oss i alla fall. Salladen ser härlig ut!

    SvaraRadera
  2. Jag längtar faktiskt till hösten när man får klä sig i mysiga halsdukar, promenera bland de färgglada löven och värma sig med en god kaffe :) grytor och gratänger är också gott förstås, och tända ljus. Men jag vill fortfarande ha ljusa kvällar :) kram

    SvaraRadera
  3. Åh, tack vad du är gullig. Jag känner det samma för dig <3
    Maten ser jättegod ut! Jag vill nog att det ska bli höst och mysväder, men varannan dag funkar för mig oxå :P Kramar

    SvaraRadera
  4. Salladen ser god ut. Jag vill ha sommaren kvar :) Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tar gärna varma och soliga höstdagar. Kram!

    SvaraRadera
  6. Var bara tvungen att köpa räkor efter att jag såg din räkröra på instagram igår :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ser jättegott ut!! VIsst har vi fortfarande lite sommar trots friskare/svalare luft .. älskar denna sensommar när solen är framme! Underbara dagar.
    =)

    SvaraRadera
  8. Oh, det här ser superdupergott ut!!! :D
    Ha en underbar onsdag!
    Kram S

    SvaraRadera
  9. Jag har för inte så värst längesen lärt mig äta räkor, men att äta dem "som de är" har jag inte riktigt lärt mig än... I en röra blir det gott, den här röran kan jag tänka mig att äta! :)

    Jag vill gärna ha kvar ljuset och värmen ett tag till, men visst är det mysigt med tända ljus och sådär nu. Men det kommer vi ju hinna med hela hösten och vintern senare.. ;)

    SvaraRadera
  10. Sommaren borde få stanna lite längre, helst några månader :)
    Sedan gillar jag även hösten då lugnet infinner sig, tända ljus, eld i öppna spisen och mys i soffan :):)

    Räkor är så gott och numera älskar jag även zuchinni. Din sallad ser himla gooo ut.

    Kramizar!

    SvaraRadera
  11. Vi röstar på att sommaren får stanna, hur länge den vill!
    Röran låter så god, perfekt nu till helgens frukostmackor.

    Kramar

    SvaraRadera