tisdag 24 februari 2015

Detox, 2015, dag 4 :)

 Igår var min fjärde detox-dag.
Dagen startades som vanligt med detoxte med citron och kokosolja i. Till "frukost" blev det en balja med färskpressade juice. Snacka om flertals toabesök efter det! ;)


En av ingredienserna i denna juice är havtorn.
Det bäret är mycket nyttigt, speciellt för oss kvinnor som är 40+ och som börjar få torrare slemhinnor. Det som är unikt med havtorn är att de innehåller fettsyrorna omega 3, 6, 7 och 9. Havtorn är tillsammans med macadamianötter ensamma om att innehålla omega 7. Omega 7 är viktig för välfungerande kropp och särskilt för cellmembran och tarmar.
Jag har även köpt havtornsolja i kapslar som jag ska inta varje dag. :) Havtornsolja är bra för hud, det sägs vara bra för cellförnyelsen och har anti-age egenskaper.
Med andra ord havtorn är riktiga vitaminbomber! :)


Förutom havtorn i denna juice hade jag morötter, äpple, apelsin och ingefära.


Till lunch hade jag min favvo-smoothie på svarta vinbär, jordgubbar, banan, babyspenat, avokado och mandelmjölk. Allt toppade jag med blötlagda pumpafrön.
Till mellanmål knaprade jag i mig en näve macadamianötter. Mina favoritnötter! Älskar smaken! :)

Och till middag svängde jag ihop en sallad på fänkål, filéade apelsiner och granatäpplekärnor. Dressingen bestod av kallpressade rapsolja smaksatt med apelsin plus äppelcidervinäger. Som extra fettkälla hade jag avokado vi sidan om.
På kvällen när jag blev lite sugen på mat, tog jag en näve till med macadamianötter och en kopp kanelte med kokosolja i. :)


1 kommentar: