lördag 14 februari 2015

Choklad, choklad, choklad! :)


Jag är inte sämre än andra och lägger ut ett recept på goda chokladbollar till Alla hjärtans dag! :)
Fast jag, personligen, tycket inte att det är så viktigt med den här dagen! Vi säger att vi älskar varandra i vår familj ofta, nästan varje dag! Att visa kärlek är viktigt oavsett om det är 14/2 eller 25/4 eller 5/10! Att ge varandra presenter elle köpa blommor kan man vilken dag som helst! :)
Här är Chokladbollar på mitt sätt:
Du behöver:
100g kokosolja (jag använde den med smak)
2 ägg
1 dl hasselnötsmjöl
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosflingor + kokosflingor att rulla bollarna i 
1 krm vaniljpulver
lite havssalt
ca 1 dl ekologisk halloncrunsch (torkade hallonbitar)
2 msk kakao
1 msk honung
Så här gör du:
1. Smält kokosolja på låg värme i en kastrull. Ställ åt sidan att svalna lite.
2. Blanda ihop torra ingredienser i en skål.
3. Blanda ner nötblandning i kokosolja. 
4. Tillsätt ägg och honung. Blanda väl.
5. Ställ chokladsmeten i kylskåp i ca 20-30 minuter.
6. Ta fram den stelna choklad- och nötmassan och rulla bollar.


7. Rulla sedan bollarna i kokosflingor. Förvara kallt.


Fram till kvällen ska det bli först filmtajm. Vi ska se Pianisten, efter det blir det Melodifestivalen med god Fruktsallad och vispad kokosgrädde och efter Mellon ska jag och dottern titta på en Vampyrserie. :)

4 kommentarer:

  1. Gott med kokos och hallonsmak. Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller med, alla hjärtans dag är lika värd att fira som alla andra dagar! Men det är alltid kul att fira lite extra :) Det ser så gott ut!

    SvaraRadera
  3. Det farliga med gottiga bollar är att man inte vill sluta äta dem..... brukar ta slut fort:))

    Trevlig Söndag/ kram

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bollar Lana! Lite annorlunda med ägg i just kokosbollar, men jag ska definitivt pröva. Halloncrunchen brukar jag ha i mysli, men det är klart att de platsar i kokosbollar också. riktigt mumsiga ser de ut, särskilt på den sista bilden. Ha det bra! Kram!

    SvaraRadera