fredag 24 januari 2014

Majonnäs på smör! Mycket gott! :)

Jag har länge gått och funderat på hur jag ska göra min favoritsås, majonnäs, ännu godare och ännu mer nyttigare...
Rapsolja går bort för den är inte bra i stora mängder pga omega 6 och påverkar negativt sköldkörtelfunktion...
Olivolja går faktiskt också bort för mig, då den olja jag gjort majonnäs tidigare av är inte ekologisk... Jag testade göra majonnäs på en ekologisk mild olivolja från lchfbutiken.se men var tvungen tyvärr slänga allt, för det var inte gott! :(
Men vilken tur för mig då jag råkade läsa en tråd på FB om just majonnäs på smör. Och snarare sagt på skirat smör, för man använder bara den klara gula smörfettet i denna majonnäs. 


Här är recept på Majonnäs på skirat smör:
Du behöver: (alla ingredienser är ekologiska)
500 g smör
2 ägg
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk senap (kan uteslutas, jag körde utan senap)
1 tsk salt
Så här gör du:
1. Ta fram ägg i god tid så att de blir rumstempererade.
2. Smält smöret i en kastrull på låg värme. OBS! Blanda ej! Den vita vätskan (grädde/mjölken) ska inte användas i majonnäs!
3. Vispa ägg, salt, senap och vinäger med stavmixer.
4. Vispa in det smälta smöret, lite i taget, tills såsen/majonnäsen har tjocknat till den konsistens du önskar dig.


Förvara majonnäsen i skafferiet! Den har hållit sig helt färsk i en hel vecka hos mig!
I kylskåpet kommer den att stelna till smör (den enda nackdelen med denna majonnäs)


Jag markerar denna sås som mejerifri eftersom det är bara skirat smör/ghee man använder i receptet. Alltså bara 100% smörfett! :)

18 kommentarer:

  1. Som en bea fast utan kryddor då!
    Får nog ta o testa en dag :)
    Kraaaaam <3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Åh, vad bra att du hittat en variant. Undra om jag vågar testa :)
    Jag älskar att länka till din blogg, du har jättefina recept <3
    Ha en lördag! kramar

    SvaraRadera
  3. Intressant, låter som en supergod majonnäs! Den måste jag testa!
    Ha en fin lördag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  4. Spännande! Jag har också läst om smörmajo!
    Kram/M

    SvaraRadera
  5. Vilket toppen recept, tack! Kram!

    SvaraRadera
  6. Spännande! Detta verkar hur gott som helst :D

    Ha en fin dag! Kramar, Lotta

    SvaraRadera
  7. Men vad spännande att använda smör! Det måste jag testa! Ha en fin lördag, kram!

    SvaraRadera
  8. använder du hela ägget? inte bara äggulorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Hela ägget! :) Går lika bra som med bara äggula!

      Radera
  9. Tråkigt att du är så känslig för omega-6 att inte ens rapsolja funkar :/ Måste vara jobbigt! Kul att du hittat en god variant som funkar för dig! :)

    SvaraRadera
  10. Testa att ha i några droppar vatten då brukar den inte stelna lika mycket i kylen. Har jag märkt när jag gör bearnaisesås. Vet inte om det skulle funka för din majonnäs men varför inte? =)
    Kul idé i vart fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag testa nästa gång! :)
      Tack för tipset!

      Radera
  11. Ditt recept måste jag helt klart testa!
    Om den stelnar i kylen, tar du ut den i rumstemperatur innan maten, eller blir den mjuk när du lägger den på den varma maten. Hur brukar du göra?

    Trevlig vecka Lana!
    Kramiz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar förvara den i rumstemperatur. Men nu fick jag tips av Mattalibanen att ha i lite vatten, då kommer den inte stelna till smör... ska testa det nästa gång! :)
      Ha en fin vecka du med! Kram tillbaka!

      Radera
  12. Detta måste jag helt klart testa någon gång :)
    Jag är också lite skeptiskt till att äta hemgjord majonäs på rapsolja på grund av mängden omega 6 men nu har du löst den gåtan för mig :)
    Tack!!
    Ha en härligt vecka
    Kram

    SvaraRadera
  13. Har länge tänkt att jag skulle prova göra majonnäs på ghee, och nu vet jag ju att det går eftersom du redan gjort testjobbet. Tack för det! Gjorde en ny sats ghee för några dagar sedan. Jag blandar hälften ghee/hälften mild rapsolja till smörgåsfett och då stelnar det inte i kylskåpet. Den blandningen skulle kanske också funka om man inte tvekar för att använda rapsolja. I den här länken hittar du förresten olika värden för olika oljor. http://www.omega-3.se/livsmedel.html. Rapsolja är inte den "värsta" när det gäller omega 6. Det är sämre att använda solrosolja eller majsolja om man vill vara försiktig. ha en fin vecka Lana! Kram!

    SvaraRadera
  14. Åh, vilken bra idé med smörmajonnäs! Jag ska absolut rova detta i veckan. Tack frö alla dina fina recept -din blogg ger mig en massa inspiration till god mejerifri lågkolhydratskost. Är själv sockerberoende och triggar igång mitt beroende på kolhydratrika produkter och mejerier. Så dina recept är perfekt!

    SvaraRadera