tisdag 21 januari 2014

Grönsaksragu och kycklingleverbiffar, så gott :)

Till dagens lunch blir det en god grönsaksgryta och kycklingleverbiffar. Gott, näringsrikt och nyttigt. :)
Alla grönsaker i denna ragun är ekologiska. Vi har nu helt och hållet övergått till 100% ekologisk mat hemma hos oss.


Här är recept på Grönsaksragu:
Du behöver:
1 aubergine
1 zuchinni
2 stjälkar av stjälkselleri
1 röd paprika
1 stor morot
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 förpackningar med krossade tomater
1 msk balsamvinäger
salt peppar
örtkryddor efter smak, jag hade Provencale (min favorit krydda)
finhackad persilja, fryst eller färsk
Så här gör du:
1. Skär alla grönsaker i små bitar. Stek de i omgångar och lägg över i en gryta.
2. Hacka lök och vitlök. Stek dem mjukt. Lägg över till grönsakerna.
3. Tillsätt krossade tomater. Salta, peppra och krydda.
4. Låt stå och puttra i ca 20 minuter. Tillsätt balsamvinäger i slutet av koktiden.
5. Strö på persilja vid servering.

Ragu är mycket godare dagen efter! :)


Här är recept på Kycklingleverbiffarna:
Du behöver:
500 g kycklinglever
ca 400-500 g fläskfärs
1 ägg
ca 1-1,5 dl nötmjöl (jag hade tex hasselnötsmjöl som rester av nötmjölkstillverkning)
1 äpple
1 gul lök
salt peppar
Så här gör du:
1. Kör kycklinglever i en matberedare till en fin smet. Tillsätt fläskfärs. Blanda väl.
2. Skär äpple i små bitar. Hacka lök. Blanda in äppelbitarna och lök i färsen.
3. Tillsätt ägg och nötmjöl. Blanda väl.
4. Salta och peppra.
5. Stek biffarna först i stekpanna. Efterstek sedan i ugnen, 200 grader, ca 20 minuter.


Gott, gott! :)


Till biffarna kommer jag också att äta en god majonnäs som är faktiskt gjord på smör!!! Jättegott!
Receptet kommer snart på bloggen! :)

10 kommentarer:

  1. Jag gjorde grönsaksragu igår och visst är det gott. Kram

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut! Jag har inte gjort leverbiffar sen barnen var små..! Kanske dags igen, lever äter vi titt som tätt!
    Härligt att bara köra eko/krav! Jag är nästan där, kanske 80%.
    Jag hittade ett smörmajo-recept på arla häromdagen, få se hur du gör den!
    Kram/M

    SvaraRadera
  3. Tack igen! Tycker synd om dem som inte provar. Riktigt saftiga goa biffar.

    SvaraRadera
  4. Behöver jag ens säga att jag vill ha den där grönsaksragun? Ser sååå god ut!

    SvaraRadera
  5. Kycklingleverbiffar gjorde jag i ur och skur tidigare, men nu var det väldigt länge sedan. Nu gör du mig faktiskt sugen på att göra det igen. Ser supergott ut, både biffarna och ragun. Kram!

    SvaraRadera
  6. Hade varit helt underbart att kunna äta detta, omöjligt för mig. Hade behövt järnet.
    Ha en fin kväll! kramar

    SvaraRadera
  7. Har aldrig ätit kycklinglever (lr någon lever överhuvudtaget) och vet inte hur sugen jag är eg ;)
    Ragun ser supergod ut och majjo på smör ser jag fram emot!!

    SvaraRadera
  8. Ooo, jag gillar kycklinglever. Gott!

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig ätit kycklinglever. Biffarna ser i alla fall jättegoda ut och likaså grönsaksragun.

    SvaraRadera
  10. Vet inte om kycklinglever skulle gå hem här, men rädd för att prova är jag inte.
    Finns levern att köpa i frysdisken? Jag har liksom aldrig tänkt på det tidigare, så därför undrar jag :)

    Kramiz!

    SvaraRadera