tisdag 16 juli 2013

Jordgubbs- och rabarbermuffins till födelsedagsfika :)

  
Tack snälla ni alla för gratulationer på min födelsedag igår! :)
Den var lugn med god mat och god fika! :) Fina presenter fick jag också! :) Mer om dem kanske i något inlägg! ;)
Vi hade jättegoda muffins till födelsedagsfika igår! Mums!
Här är recept på Jordgubbs- och rabarbermuffins:
Du behöver: (till 8 stora)
6 ägg
100 g smält smör
3-4 msk honung
1,5 dl kokosmjölk
1 tsk vinäger
1 tsk bikarbonat
1 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl kokosnötmjöl
ca 1,5 dl jordgubbs- och rabarberröra (rabarber och jordgubbar skurna i små bitar, stekta i smör och sötade med ca 1-2 msk honung)
0,5 krm vaniljpulver (ekologisk, bara vanilj, ej tillsatt socker)
Så här gör du:
1. Vispa ägg fluffigt, ca 3 minuter.
2. Tillsätt honung, smält smör, kokosmjölk och bikarbonat utrörd i vinäger. Blanda ihop allt.
3. Tillsätt mjölsorter. Blanda väl.
4. Blanda in till slut jordgubbs- och rabarberröran.
5. Finfördela smeten i muffinsformar. Denna gång använde jag stora pappersformar. Jag använde dubbla former, så att de skulle hålla formen.


6. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, ca 25-30 minuter.


Perfekt väder med perfekt fika var det igår till min födelsedag! :)




Så praktiskt med sådan tårtkupa! :)


Snart en sen frukost och sedan börja laga rätter till sommarbuffé till mitt kalas jag ska ha imorgon! Återkommer med bilder och vissa recept! :)
Ha en toppen dag! Sommarkramar till er!

14 kommentarer:

  1. Ååh, grattis i efterskott!

    Hoppas du har en underbar sommar, det verkar så :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Mums, jordgubbar och rabarber är så fina ihop! Dina muffins ser mycket goda ut. Sommarkramar!

    SvaraRadera
  3. De ser supersmarriga ut, vilka vackra bilder.
    Hoppas ni ha de gott i solen <3 kramar

    SvaraRadera
  4. Mmm ser ljuvliga ut :)
    KraM <3<3<3<3

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig födelsedag du verkar ha haft :) Jordgubbar och rabarber passar ju så bra ihop, gott :) Jättefina muffins!

    Ha det bra vännen <3<3<3
    Kram C <3

    SvaraRadera
  6. Se ven my ricos y dorados,saludos y abrazos.

    SvaraRadera
  7. Spännande med sommarbuffé och kalas. Hoppas det blir gott och trevligt.

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott!!! Muffinsen ser så goda ut, rabarber och jordgubb passar fint ihop :)

    SvaraRadera
  9. Grattis några dagar för sent, men bättre sent än aldrig... Fina muffins, och vilken bra idé att ha dem under tårtkupan! Snyggt!

    Hoppas att din fest blev lyckad och att du blev ordentligt firad. Kram!

    SvaraRadera
  10. Mums! Vad gott med lite extra gott fika för att fira födelesdagen.
    ♥ Kram Erika ♥

    SvaraRadera
  11. KRamar ifrån mig. Hoppas ni får en fin helg <3 kramar

    SvaraRadera
  12. Så gott, jag gillar kombon rabarber och jordgubbar. Brukar göra paj på dom annars. Gillar dina bilder, kram!

    SvaraRadera
  13. Grattis i efterskott!! Vad goda muffinsen ser ut :)

    SvaraRadera
  14. Muffins funkar alltid, ett säkert kort! Ser goda ut!

    Man kan boka bord i mattältet, men jag blev inbjuden som matbloggare. Vi slapp alltså betala vår vår mat och dryck... Inte illa alltså.

    kram kram i solen

    SvaraRadera