lördag 17 juli 2010

Mjölfobi och kanelbullar

Jag tycker det är roligt att baka men bara när man blandar allt ihop i en skål utan att kladda och sprida mjöl över hela köket :) Med andra ord: JAG HAR MJÖLFOBI! Men vad gör man inte för sina älskade barn? När de har tjatat i några månader om kanelbullar ger mamma upp och bakar mot sin vilja... Ett bra sätt att behandla sin fobi? Kanske? Här kommer receptet på VÄRLDENS GODASTE KANELBULLAR (enligt min dotter):


Ingredienser:
125 g smör
5 dl mjölk
1 pkt (50g) jäst
1 - 1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl
______________
Fyllning
100 g rumsvarmt smör
ca 1 dl socker
ca 2 msk kanel
______________
Pensling
1 ägg
______________
Garnering
pärlsocker


Gör så här:

1. Smält matfettet. Tillsätt mjölken och värm degspadet till fingervärme, 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke. Lös upp jästen i lite av spadet.
3. Tillsätt resten av degspadet, socker, salt och det mesta av vetemjölet. Spara lite mjöl till utbakningen.
4. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kant.
5. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min på en rumsvarm och dragfri plats.
6. Gör fyllningen: Rör smör, socker och kanel smidigt.
7. Ta upp degen på ett mjölat bord. Knåda in resten av mjölet.
8. Dela degen i 2 lika stora delar. Kavla varje del till en rektangulär platta, ca 20¤40 cm. Bred på fyllningen.
9. Rulla ihop plattorna från långsidan. Skär rullarna i jämnstora bitar, ca 2 cm breda.
10. Lägg kanelsnäckorna med snittytan uppåt i pappersformar.
11. Låt snäckorna jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
12. Pensla snäckorna med uppvispat ägg. Garnera med pärlsocker.
13. Grädda kanelsnäckorna mitt i ugnen ca 10 min.


2 kommentarer:

  1. 14 dl socker skriver du. du menar väl vetemjöl:)

    SvaraRadera
  2. Ja!!!! Så klart!!!! Vetemjöl! :) Ändrar på en gång! :)

    SvaraRadera