torsdag 22 juli 2010

Gröna Lund och egen matsäck :)

Igår var vi på Grönan i Stockholm! Min dotter hade med sig sin kompis och de hade så klart jättekul! Jag då? Nja... Inte hela dagen, inte alla de 12 timmarna i alla fall... Ibland var det ganska jobbigt att bara gå, gå och vänta, vänta... He, he, jag är inte så van att vara så länge ute i friska luften med så mycket sol... och inte så mycket för att åka alla dessa karuseller, blir väldigt yr... Har för länge sedan konstaterat att jag är "innemänniska"... Men jag försökte göra mitt bästa för dotterns skull i alla fall.
Vi hade med oss egen mat, för att den mat som säljs på Grönan är inte alls bra, tycker jag! För mig är det viktigt att veta VAD jag och min familj stoppar i munnen :) Här kommer recept på Chokladmuffins och Chokolate chip cookies som jag har bakat till Grönans fika :) Mycket gott :)

Mumsiga muffins
ca 12 st
2 ägg
1 3/4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
50 g smör, smält och svalnat
1 dl mjölk
200 g mörk choklad
1. Vispa ägg och socker ljust och poröst
2. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i smeten. Tillsätt sedan det smälta smöret samt mjölken. Blanda till en slät smet. Rör ner grovhackade chokladen.
3. Lägg pappersformar i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-12 min. Låt svalna.
4. Smaklig måltid!



Chokolate chip cookies
25-40 st beroende på storlek.

3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
200g rumsvarmt smör
4,5 dl farinsocker
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6,5 dl havregryn
350 g grovhackad mörk blockchoklad

1. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.
2. Blanda, i en annan skål, farinsocker, strösocker, vaniljsocker och smör tills det blir riktigt krämigt.
3. Vispa äggen lätt. Häll i äggen och havregrynen. Rör om.
4. Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl. Rör sist ner chokladen. Klicka ut kakorna på plåt med bakpapper på.
5. Grädda i 180-200 grader i 8-12 min.



Nydiskade röda (så klart) Margretheskålar efter stora baket :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar