tisdag 12 juli 2011

Banankaka med mörk choklad :)

Det är full rulle varje dag sedan vi hämtat vår lilla Dasha! :) Men det är bara roligt! Fast det är klart, det är ändå inte på samma sätt som att ha en riktig bebis... Jag hinner göra ganska mycket på dagarna, för jag har ju fortfarande semester! :)
Jag älskar att baka när jag är ledig, det är så avkopplande! :) Och inte minst lätt och smidigt med min fina KitchenAid! :)

Så idag har det bakats en god Banankaka med choklad!

Och medans jag busat med Dasha...

resten av familjen mumsat i sig halva kakan! ;)

Här kommer receptet:

Banankaka med mörk choklad:

Du behöver:
75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g mörk choklad (jag tog blockchoklad)
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Så här gör Du:
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mosade bananer och det svalna smöret.
3. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dem i äggsmeten. Blanda allt väl.
4. Hacka choklad och vänd ner den försiktigt i smeten.
5. Häll blandningen i smord form med löstagbar botten. Grädda i 175 grader, ca 40-45 minuter.
6. Kakan blir så här härligt seg av chokladen och bananer! Servera med vispad grädde!

1 kommentar:

  1. Åååååh, vad gott med banankaka! Ser verkligen jättesmarrigt ut, njut av den!
    Ha det så gott på semestern!
    Kram, Linda

    SvaraRadera