fredag 14 maj 2010

Oladji - ryska plättar

Imorgon är det lördag och Maria har sovaöverkompis idag. Det betyder att det blir antingen ryska pannkakor eller oladji, ryska plättar till frukost! Det brukar jag nämligen göra på lördag/söndagmorgon! Här kommer receptet på oladji, ryska plättar. Oladji ska ätas varma, direkt från pannan och kan serveras med antingen sylt, gräddfil eller kondenserad mjölk (söt).



Det behöver Du:

1-2 msk socker
1 st ägg
2 msk smör (smält) eller matolja
ca 3 dl vetemjöl
2 msk mjölk
1 krm salt
1,2 tsk bikarbonat (Dr. Oetker)
2,5 dl gräddfil
olja att steka i

Gör så här:

Vispa ägg, salt och socker. Tillsätt smör/olja, gräddfil och mjölk. Tillsätt mjöl med bikarbonat så att du får en konsistens som liknar cremefraiche. Stek på 2 sidor i olja.

Om Du vill kan Du blanda i smeten t ex rivet äpple, mosad banan, russin eller blåbär :)

1 kommentar:

  1. ÅÅÅåh! Jag älskar Oladji! Detta ska jag definitivt prova! En annan sak jag saknar runt påskt är paschi, jag har tänkt att experimentera mig fram till nästa år så jag kan göra någonting smakmässigt snarlikt.

    Härlig blogg med många trevliga recept =)

    SvaraRadera