måndag 9 december 2013

Vintergryta på kalvkött kryddad med chili, oregano och spiskummin :)

En härlig och mustig gryta som värmer gott dessa kalla vinterdagar. Mums!
Här är recept på Vintergryta på kalvkött med chili, oregano och spiskummin:
Du behöver:
ca 1 kg högrev (jag hade högrev av kalvkött, kravmärkt, närproducerad från gräsbetade djur)
1 hackad gul lök
ca 2 msk olivolja till stekning
smör till stekning
ca 2-3 dl hemmagjord köttbuljong
1 förpackning passerade tomater
ca 2 msk rödvinsvinäger
2 msk tomatpuré
2 lagerblad
1 msk spiskummin
1 msk oregano
1 msk hackad röd chili (jag använder fryst från Findus)
salt peppar efter smak
Så här gör du:
1. Skär köttet i bitar. Bryn dem i omgångar i en het panna med smör. Lägg över köttet i en gryta.
2. Hetta upp olja i samma panna där köttet stektes. Stek lök tills den blir mjuk, tillsätt passerade tomater och tomatpuré. Häll över tomatblandning i grytan.
3. Tillsätt buljong, vinäger och kryddor. 


4. Låt köttet tillagas på låg värme i ca 2 timmar. Ta bort locket de sista 30 minuter.


Mmm...gott och värmande! :)


8 kommentarer:

  1. Mmmm ser ljuvligt ut!
    Ha en fin dag <3

    SvaraRadera
  2. Tre av mina favoritkryddor! Lite kanel oxå så landar vi i Grekland!
    Kram/M

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut, måste bli bättre på att göra grytor! Det är ju så smidigt! Jag har faktiskt bara ätit kalvkött en gång, minns inte hur det smakar...men jag gillart nog alldeles säkert! ;)
    Tack för fint pianospel igen, du är så himla duktig! <3

    Ha en fin dag vännen <3<3<3
    Kram C

    SvaraRadera
  4. Ser härlig ut! Så fina bilder, det syns riktigt hur gott och värmande det är!

    SvaraRadera
  5. Men mums! Och i fina grytan ser jag.

    SvaraRadera
  6. Mums vad gott det ser ut och låter :) perfekt i det här vädret med lite långkok och hetta :) ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  7. Men gud så gott det ser ut och låter! Älskar dina bilder!

    SvaraRadera