lördag 14 december 2013

Glutenfria men söta pepparkakor, inget för mig men för dottern! :)


Dottern tjatat, tjatat och tjatat...och jag gett upp till slut och gått med på att baka pepparkakor hemma. Så klart glutenfria, men denna gång med ekologiskt oraffinerat råsocker. För hon ville absolut ha sötman i kakorna! Big no no för mig, då jag är rädd att trilla ner i sockersuget. Pepparkakorna fick högsta betyg av Maria! :)
Receptet är från Jills mat, mycket bra blogg med goda recept.
Här är receptet på Söta glutenfria pepparkakor:
Du behöver:
1 dl vatten
1 msk honung
3 tsk pepparkakskryddor
100 g smör
1 tsk bikarbonat
1, 5 dl sötning (välj det som passar dig bäst)
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 äggvita
Så här gör du:
1. Koka upp vatten och honung. Dra kastrullen från värmen, tillsätt smör och pepparkakskrydda. Blanda ordentligt.
2. Blanda de torra ingredienserna.
3. Rör sedan i smörblandning och äggvitan. Blanda till en smidig deg. Vira in i plastfolien och lägg i kylskåpet över natten.
4. Dela degen i ca 3 delar. Kavla ut på bakplåtspapper med plastfolie på. Ha andra delar i kylskåpet medan du kavlar och stansar ut pepparkakorna. Annars blir degen för mjuk och för svårhanterlig.
5. Lägg pepparkakorna på bakplåtspappersklädd plåt.


6. Baka pepparkakorna, 150 grader, ca 12-15 minuter. Sänk värmen till 100 grader och eftertorka kakorna i ca 1 timme. Ha ugnsluckan lite öppen, på glänt. Använd träslev för att ha kvar öppningen.


Pepparkakorna blev jättefina och krispiga! :)


Dottern är överlycklig! :)


20 kommentarer:

  1. De ser väldigt fina och goda ut! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev verkligen perfekta! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  2. Å vad fina de ser ut!
    Ibland får man göra vissa eftergifter! Jag är oxå lite rädd för för mycket sött...men alla har ju inte mitt beroende... ;)
    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så...alla har inte samma beroende... ;)
      Kram tillbaka!

      Radera
  3. Så jämna och fina du får dina bakverk!
    Förstår att dottern blir glad :)

    Kramiz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev verkligen jättefina!
      Kramar tillbaka!

      Radera
  4. Jag förstår att dottern är glad, de ser ju jättegoda ut och perfekt runda och allt, skulle gärna smaka! Ha en fin tredje advent! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev ett lyckat allra första pepparkaksbak! :)
      Ha en fin tredje advent du med!
      Kram tillbaka!

      Radera
  5. Åh, så fina de ser ut :) Jag har testat några olika recept utan vanligt socker, kanske det som gör att de inte blir krispiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det...att det är sötning som gör att de blir krispiga. Fast jag gjorde saffransskorpor igår också helt utan sötning och de blev rätt krispiga ändå... Man ska ha de i ugnen på torkning ganska länge i så fall, ca 1, 5-2 timmar! :)

      Radera
  6. Så fina, här bakas det också sött emellanåt till maken, svärmor etc. :) Söndagskramar!

    SvaraRadera
  7. Ser ju supersuperfina ut! jag har ju redan ett recept som jag brukar hålla mig till, men tror bestämt att jag även måste pröva de är. Ha en fin veka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa det receptet! Lätt och smidigt att göra! :)
      Ha en fin vecka du med! :)

      Radera
  8. Förstår att din dotter blev glad över kakorna, vi har smakat på de glutenfria pepparkakorna man kan köpa och de var verkligen inget vidare... Så skönt att man kan baka egna istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon blev jätteglad!
      Nej, usch för sådan köpta...och dessutom är de svindyra!

      Radera