onsdag 4 december 2013

Köttfärslimpa med fyllning av soltorkade tomater, paprika och fetaost :)

Dagarna bara springer förbi och vi är redan i slutet av denna vecka... Jag har bara drygt två veckor kvar till tvåveckorsledighet, jullov. Det ska bli så skönt att vila sig! Jag mår ju mycket bättre men blir fortfarande fort trött och reagerar mycket på stress... med andra ord så har jag ingen stresstålighet... 
Den här veckan är som sagt inte slut ännu och jag har ganska mycket att göra, Julkonsert med mina elever idag och Julkonsert där jag själv medverkar på söndag. Så just nu är det mycket övning...
Men äta bör man och därför sköts matlagningen i familjen ordentligt, som vanligt! :)
En av veckans luncher var en god köttfärslimpa med fyllning av soltorkade tomater, paprika och fetaost.


Du behöver:
ca 600 g köttfärs (jag hade kalvfärs, kravmärkt, gräsbetad)
1 ägg
1 gullök
1 msk chiamjöl (finns att hitta på nätet)
ca 100 g fetaost
4-5 soltorkade tomater
1 gul paprika
örtkrydda Provencale
salt peppar
olivolja till stekning
1 ägg till pensling
Så här gör du:
1. Finhacka löken och stek den mjukt i olivolja.
2. Blanda färsen med ägg, stekt lök, chiamjöl, salt och peppar.
3. Tärna fetaosten, strimla paprika och soltorkade tomater.
4. Platta ut köttfärsen och finfördela ovanpå fyllningen. Krydda med örtkrydda.


 5. Rulla köttfärsen till en limpa. Gör små hål i den och eventuellt en liten fördjupning längst hela limpan. Pensla med ägg.
Ägget kommer att rinna genom hålen och stanna i fördjupningen. Det blir sedan gott när ägget "bakats" ihop med limpan! :)
6. Stek limpan i ugnen, 175 grader, ca 40 minuter.


Vad har du för favvo-fyllning i köttfärslimpan? :)

14 kommentarer:

  1. Å kanske ska jag höra en köttfärslimpa ikväll! Köpte krav-färs igår.
    Tycker det är gott med svamp och timjan i.
    Ibland gör jag små limpor utan fyllning, och skivar tunt och har som pålägg på frukostmackor ist för charkuterier - som jag bara vill äta ibland!
    Oj vad långt det blev... ;)
    Kramar /M

    SvaraRadera
  2. Mmm, vilken god fyllning! Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte fylla min limpa men måste nog testa denna. Sambon skulle jubla, och det vore nog bra nu när han är sjukskriven en längre tid. Tack för tipset! Kram!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en mycket god fyllning. Jag har också jullov om två veckor. Ska bli så himla skönt!

    SvaraRadera
  5. Vi fyllde en köttfärslimpa förra veckan och det blir ju verkligen så saftigt och gott, det har vi inte gjort för sista gången! Fetaost är ju smaskigt så det borde vi ju testa att ha i, tack för påminnelsen:)
    Här går vi också på ledigt om två veckor, ska bli så otroligt skönt!

    Hoppas du får en fin helg,
    kram

    SvaraRadera
  6. Köttfärslimpa is the shit :) Jag gillar att baconlinda min, då blir den saftig och goooood! Snart är det julledigt för mig med, jobbar två veckor till men sen blir det långledigt!

    SvaraRadera
  7. Köttfärslimpa är verkligen så gott! Nu var det alldeles för länge sedan jag åt det, så tack för påminnelsen. :)
    Kram <3

    SvaraRadera
  8. Åh, vad kul med konserten <3
    Maken hade älskat din köttfärslimpa, massvis med saker han tycker om.
    Ser jättegott ut! kram kram

    SvaraRadera
  9. Det här låter supergott! Ha en trevlig dag! Kram

    SvaraRadera
  10. Låter jättegott! måste jag testa :-)

    SvaraRadera
  11. Åh, köttfärslimpa var längesedan! Det tror jag det får bli här också ganska snart.
    Lycka till med konserterna!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken smarrig köttfärslimpa. Precis i min smak. :)

    Fin sida och många bra recept.

    SvaraRadera