söndag 25 maj 2014

Fröknäcke med god fikon, päron- och rabarbermarmelad :)

Usch vad jag är dålig just nu på att blogga...men det är bara så...andra saker prioriteras, som att gå ut med Dasha, öva mycket på piano (inför kommande resa som jag kan berätta mer om senare) och helt enkelt bara ta det lugnt och inte stressa sig. 
Jag har ju sett över så mycket i mitt liv! Det största och viktigaste steget jag gjort är att jag släppt taget om att allt i mitt liv ska vara perfekt. Det är liksom inte värt om man själv inte mår bra innerst inne... Sakta men säkert klättrar jag upp till ytan. Men jag är inte där än... jag har fortfarande svårt att återhämta mig efter stressiga dagar, det tar dubbelt så mycket tid än innan. Men jag har lärt mig att lyssna på min kropp noga noga! :)
Ok, nu till maten! Till fika vi hade efter Marias dop gjorde jag fröknäcke med god fikon, päron- och rabarbermarmelad. Receptet på marmeladen är från otroligt fin bok Green Kitchen Stories. Receptet på fröknäcke hittade jag på hemsidan kolhydrater.i fokus.se.


Här är recept på Fröknäcke:
Du behöver:
200 g solrosfrön
50 g linfrön
50 g sesamfrön
50 g pumpakärnor
4 msk psylliumfröskal/fiberhusk
1 tsk salt
0,75 dl kokosnötmjöl
5 dl vatten
Så här gör du:
1. Blanda ihop alla ingredienser. Låt svälla ca 30 minuter.
2. Bred ut tunt mellan på bakplåtspapper till två plåtar. Jag hade plastfolie på när jag kavlade ut frömassan. Sedan tog jag försiktigt bort plastfolie.
3. Grädda båda plåtarna samtidigt, 160 grader, ca 1 timme. Ta ut fröknäcke efter ca 15 minuter och "skär" försiktigt i rutor. Ställ tillbaka fröknäcke i ugnen. Byt plats på plåtarna efter halva tiden.
4. Sänk ugnen till 50 grader och ha fröknäcke kvar tills den blir helt torr.


Farligt goda! :)
Jag använder solrosfrön och pumpakärnor som varit blötlagda över natten och torkade i ugnen för bästa matsmältningen. :)


Här är recept på Fikon, päron- och rabarbermarmelad:
Du behöver:
150 g rabarber (ca 3 stjälkar), skurna i små bitar
2 päron, skalade, urkärnade och grovhackade
8 mjuka torkade fikon, grovhackade
1 krm vaniljpulver
1 msk honung
1 msk vatten
Så här gör du:
1. Lägg frukt, honung, vaniljpulver och vatten i en kastrull.
2. Låt koka upp sakta, sänk värmen och sjud försiktigt i 30 minuter. Rör om då och då.
3. Ta av kastrullen från plattan och låt sylten svalna. Förvara i lufttät burk i kylskåpet. Håller i ca 1 vecka.


6 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du lyssnar på din kropp allt mer! Mums, vad gott med fröknäcke! Ett av mina favoritbröd :)

    SvaraRadera
  2. Kloka Lana, bra att du lyssnar på din kropp! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det viktigt att lyssna på kroppen. Knäcket och marmeladen ser otroligt goda ut. Kram!

    SvaraRadera
  4. Det låter mums det där, du! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Bra att du är uppmärksam på signalerna, det har man igen i tusenfalt!
    Fröknäcke är ju så gott, kokosnötsmjöl i låter som en fin smak.

    Kramar till dej

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag blir att höra att du mår bättre och att du stannat upp lite och lyssnar in vad du behöver och mår bra av. Nej, allt behöver verkligen inte vara perfekt här i livet, ska man leva upp till det blir det jobbigt! Fortsät att ta hand om dig på bästa sätt! kram!

    SvaraRadera