söndag 17 september 2017

Bröd på solrosfrömjöl :)


Grovt bröd bakat på bl a solrosfrömjöl. Solrosfrömjölet köpte jag i Ryssland i somras, men du kan med fördel mala solrosfrön själv. :)
Brödet blir mycket gott, näringsrikt och med mycket fiber som är superbra för magen! Brödet är ju så klart utan gluten, mejerier, socker och stärkelse!


Här är receptet på Solrosbröd:
Du behöver: 
10 ägg (var inte rädd att det är så mycket ägg, det blir ingen äggsmak)
2 dl vatten (eller kokosmjölk)
2,5 dl solrosfrömjöl (börja med 2 dl, tillsätt resterande 0,5 dl om smeten blir för lös)
1 dl kokosnötmjöl (jag använder märket Aman Prana)
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
Du kan variera val av frön efter din egen smak. Ibland använder jag tex hampafrön, svarta sesamfrön eller bara solrosfrön, beroende på vad jag har i skafferiet för tillfället.
0,25 dl rapsolja
salt efter smak
2 tsk bakpulver
1 tsk äppelcidervinäger
Så här gör du:
1. Vispa ägg fluffigt. Tillsätt vatten och rapsoljan.
2. Blanda alla torra ingredienser (förutom bakpulver).
3. Tillsätt mjöl- och fröblandning i äggsmeten. Blanda väl.
4. Blanda bakpulver och äppelcidervinäger i en skål. Banda ner bakpulver-massan försiktigt i smeten. Jag brukar använda en slickepot och blandar ner bakpulver-massan med försiktiga rörelser.
5. Häll smeten i en välsmord brödform. Jag använder en silikon brödform.
6. Grädda brödet i mitten av ugnen, 175 grader, ca 80 - 90 minuter. Täck brödet med bakplåtspapper i slutet av gräddtiden om brödets yta börjar bli bränd.
7. Låt brödet vila invirat i en handduk, tills brödet har svalnat helt.
Jag brukar sedan skära brödet i skivor och frysa in skivorna utlagda på en skärbräda (som på bilden). Sedan är det bara att lägga skivorna i en plastpåse och förvara brödet i frysen. Då kan man ta fram så många skivor det behövs åt gången.


Lycka till! :)

1 kommentar: