måndag 14 mars 2016

Kikärtsbollar med tacosmak :)

Goda kikärtsbollar till lunch, middag eller varför inte till taco-fredag? :)


Jag hittade inspiration för denna maträtt hos en duktig bloggerska med bloggen "Det gröna skafferiet". Jag ändrade receptet efter de ingredienserna jag haft hemma och efter min smak.
Här är recept på Kikärtsbollar med tacosmak:
Du behöver:
ca 5-6 dl kokta kikärtor
*Så här kokar jag kikärtor för att inte få ont i magen av dem:
Jag blötlägger kikärtor i ca 1 dygn i vatten med lite salt och äppelcidervinäger, byter vatten efter 12 timmar. Sedan kokar jag upp kikärtor, byter vatten igen och kokar till slut i ca 2 timmar.
ca 2-3 dl grovriven pumpa (man kan även ta sötpotatis)
ca 1 dl grovroven morot
1- 0.5 paket av tacokrydda från Spicemaster (finns att köpa både på ica och willys, eller beställa på spicemaster.se
3-4 ägg
1 msk citronsaft
salt efter smak
2-3 msk nutritional yeast (kan uteslutas)
ca 6 msk svarta sesamfrön (man kan ta vita också)
ca 4 msk rapsolja/olivolja
Så här gör du:
1. Kör alla ingredienser förutom sesamfrön och oljan i en matberedare.
2. Forma smeten till bollar.
3. Blanda sesamfrön och olja i en skål. Rulla bollarna i sesamblandningen.
4. Ugnsstek bollarna på en plåt med bakplåtspapper på, 180 grader ca 30-40 minuter eller tills de blir gyllenebruna.
Servera kikärtsbollarna med tex sallad och någon god sås. Jag hade en majonnäsdressing kryddad med Urtekrams Dressing och dipmix, Röd. Mycket god kryddblandning, jag rekommenderar den verkligen! :)

3 kommentarer: