lördag 17 oktober 2015

Gott bröd med zucchini, gluten- och mejerifri :)

Jag ber igen om ursäkt för bilderna... jag har fortfarande inte köpt minneskort till min kamera... alltid massa ursäkter på varför jag inte hinner köpa det! 
Men, men, nån gång... kanske nästa helg! :)


Ett väldigt gott, saftigt och nyttigt bröd bakade jag förra helgen. Brödet går utmärkt att frysa in, bäst att skiva det innan!
I det här brödet använder jag inget mandelmjöl. bara kokosnötmjöl.
Här är recept på Zucchini bröd:
Du behöver:
5 ägg
1,5 dl vatten/kokosmjölk/nötmjölk
3 dl finriven zucchini
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl sesammjöl (kan ersättas med kokosmjöl)
0,5 dl psylliumfrön
0,5 dl linfrön
1 msk chiafrön
1 msk vinäger
1,5 tsk bakpulver eller 1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
Så här gör du:
1. Vispa ägg fluffigt.
2. Tillsätt finriven zucchini, vatten och vinäger.
3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
4. Tillsätt mjölblandningen till smeten. Blanda väl.
5. Häll smeten i en välsmord brödform.
6. Baka brödet i 175 grader, ca 60-80 minuter, beroende på vad du har för ugn.



1 kommentar:

  1. Ser ut som ett härligt och mättande bröd. Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera