söndag 18 april 2010

Rysk äppelkaka :)

söndagar brukar jag laga mycket mat så att det räcker under veckan både till matlådor och middagar. Dottern har både dans och konståkning/markträning på måndagar och därför behövs det både fika och mellanmål. Så idag blev det också en långpannekaka, helt vanlig chokladkaka med glasyr. Men! Jag har också hittat ett mycket intressant recept på en rysk mathemsida som innehåller massor med roliga och goda ingredienser! Vad sägs om äpple, mannagryn, hasselnötter och vodka/konjak i en salig blandning? Mmm... Låter gott! Ska prova baka den här kakan på onsdag :)



Här kommer receptet:

1,5 dl fil/yoghurt

2 dl socker

3 dl vetemjöl

2 ägg

1tsk bakpulver

1tsk bikarbonat

1 msk matolja

2 msk konjak eller vodka

1 tsk vaniljsocker

1 tsk kanel

1 äpple (skalat och finrivet)

1 dl hasselnötter (finhackade)

4 msk mannagryn

1 dl äppelmos

Blanda ihop alla torra ingredienser + nötter.
Vispa ägg och socker, tillsätt konkaj/vodka, matolja, äpple och äppelmos. Vispa in den torra blandningen i smeten. Baka i en form som är smord och bröad 35-40 min i 200 grader.

Återkommer med rapport och bild på onsdag! :)

4 kommentarer:

  1. Vilken fin fruktskål. Och receptet ska jag spara till senare tillställningar i vår :)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är jättefin! :) Kommer definitivt att beställa mer saker från din butik :) Imorgon kommer jag att provbaka den här kakan...

    SvaraRadera
  3. Jättegod kaka, jag bakade den i går och den blev mycket uppskattad hos oss. Min mamma tog receptet direkt. :)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Jag och mina kompisar tyckte också att den var god! :) Kul att din mamma tyckte om den! Ska gräva in mig mer i ryska mathemsidor, så kanske jag hittar något mer som är intressant och smaskigt! :)

    SvaraRadera