söndag 13 juli 2014

Zuchinnifrallor :)

I fredags åkte vi till Stockholm för att besöka en ekologisk mataffär, Ekodirekt. Vi hamnade i himlen! :) Allt var ekologiskt och krav-märkt! Jag förbeställde krav-falukorv, krav-salami, krav-bacon, massvis med grönsaker och frukt och mycket mycket mer av skafferivaror! Gissa att jag var/är överlycklig! :)
Som vanligt hade vi picknick i Rosendals trädgård. Mycket gott hade vi i vår picknickkorg. Smoothies, chiapudding, banan- och blåbärsmuffins, zuchinnifrallor, pizzabullar och god fruktsallad. Frallor, muffins och pizzabullar är så klart gluten- och mejerifria. :) Denna picknickkorg räckte både till lunch och middag! :)
Här ser ni de goda zuchinnifrallorna:


Här är recept på Zuchinnifrallor:
Du behöver:
2 ägg
2 - 2,5 dl finriven zuchinni
2 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
0,5 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
Så här gör du:
1. Skala zuchinni. Riv den fint.
2. Vispa ägg fluffigt. Tillsätt finriven zuchinni.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna. Vänd ner mjölblandningen i ägg- och zuchinnismeten. Blanda väl och låt stå och svälla ca 10 minuter.
4. Forma 6 runda frallor av degen.
5. Baka frallorna 200 grader, ca 25-30 minuter.


Min macka med smör. grön sallad och gurka. Gott, gott! :)


4 kommentarer:

  1. Ekologisk mat smakar helt annat. Märker här på landet när jag äter grönt från min trädgård.
    Kram från Polen/ Gosia

    SvaraRadera
  2. Låter bra! Och brödet ser perfekt ut. Kram!

    SvaraRadera
  3. Det ser ju så gott ut, mums! kramar

    SvaraRadera
  4. Verkar att jag hamnade rätt... ;)

    Vilket spännande recept... Måste prova, tack!

    kram/Olg@

    SvaraRadera