söndag 17 oktober 2010

Veckans mat!


Det blev inte så mycket matlagning denna söndag... Vi hade gäster hela helgen och jag blev ju liiite trött... Men det är ingen fara... Jag har mycket hemlagad mat i frysen och hinner i alla fall med två nylagade rätter!

1. Klassiska köttbullar med gräddsås och kokt potatis. Receptet har jag hittat hos Matplatsen som Du kan hitta på http://www.bloggfamiljen.se/



Du behöver:
ca 800 g köttfärs
1 dl grädde/mjölk
1 ägg
3 msk ströbröd
1 finhackad gullök
1 msk socker
1 msk salt
vitpeppar

Så här gör Du:
Lägg ströbröd och grädde/mjölk i en bunke och låt sväll en liten stund. Tillsätt kryddor, ägg och lök. Rör ner färsen och blanda ordentligt. Forma köttbullarna och lägg i en bakplåtpappersklädd långpanna. Grädda i ugnen i 200 grader i 15-20 minuter. Stek sedan köttbullarna snabbt runt om i smör i en stekpanna på ganska hög värme för att få en fin stekyta och en god smörsmak.

Till köttbullarna gör jag också mycket god Gräddsås som jag också hittat hos Matplatsen!

Du behöver:
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl creme fraiche (jag använder Valios Smetana för att få mer rysk smak:))
1 köttbuljongtärning (eller höns)
1 msk soja
salt och peppar
1 msk mjöl utfört i lite vatten

Så här gör Du:
Blanda grädde creme fraiche/smetana, buljongtärning och soja i en kastrull. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Tilsätt redningen (mjöl och vatten) och låt puttra en stund så såsen tjocknar.


Kokt potatis.
Så här gör Du:

Ge dina barn i uppgift att skala potatis och koka den sedan ;) Förutsättningen är att Dina barn är stora! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar