måndag 17 mars 2014

Fröbullar som är snälla för magen :)


De här goda bullarna fick jag inspiration till hos Nillas Kitchen. Jag ändrade i recept efter mina behov och vad som fanns hemma. :)


Här är recept på Fröbullar:
Du behöver:
3 msk chiafrön
0,5 dl chiamjöl
1 dl blötlagda- och torkade solrosfrön
1 dl blötlagda- och torkade pumpafrön
ca 6-7 dl kallt vatten
1,5 dl kokosnötmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
Så här gör du:
1. Blanda chiafrön, chiamjöl, solrosfrön och pumpafrön med vatten. Låt stå och svälla ca 1 timme.
2. Blanda kokosmjöl med bikarbonat och salt. Tillsätt mjölblandningen till frö- och vattengelé. Blanda ordentligt. Låt stå och svälla ca 15 minuter.
3. Forma till runda bullar.


4. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, ca 40 minuter. Lägg folie eller bakplåtspapper över i slutet av gräddningen så att inte bullarna blir brända.


5. Låt bullarna svalna helt innan du skär dem.


Konsistensen i bullarna blev härligt mjuk och seg, som ett "vanligt" bröd kan vara. Det var gott också att knapra på solros- och pumpafrön som blivit krispiga och mycket goda under gräddningen. :)


En variant av bröd som jag definitivt kommer att baka flera gånger! :) Dessa bullar ska jag avnjuta med god grönsakssoppa idag! Pålägget till bullar blir det en god röra gjord på cashewnötter. Receptet på soppan och röran kommer senare! :)

10 kommentarer:

  1. Låter som ett bröd helt i min smak, mums. Kram!

    SvaraRadera
  2. Måste jag prova!

    SvaraRadera
  3. Kan man byta chiamjöl mot något annat mjöl? Mandelmjöl? Kokosmjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chiamjöl fungerar som gelebildare, så bäst att du använder linfrön, hela eller krossade istället för chiamjöl. :)

      Radera
  4. Spasibo för svaret Svetlana! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så härligt med rysktalande läsare! :)

      Radera
    2. Ska baka den här bröden idag!!! Klassnij blog u tebja! Eshe raz spasibo za soveti!

      Radera
    3. Spasibo! :)
      Ydachi s bulochkami! Ska också baka de imorgon! :)

      Radera