onsdag 9 oktober 2013

Gästbloggare Gosia :)

Idag gästbloggar Gosia hos mig! Min bloggvän med en fantastiskt bra blogg Matmedmera - bak och matblogg. Ni måst absolut gå in på hennes blogg och botanisera bland alla hennes smarriga recept och otroligt vackra matbilder! :)
Jag låter henne presentera sig själv och skriva om en god gryta:

Hej ! Jag heter Gosia alias Pralin och driver matblogg matmedmera.eu. Jag skriver från Göteborg där jag bor med min man och våra tre söner. Jag är molekylärbiolog med stort matintresse. En gång uppmuntrade mina vänner att jag borde blogga om mina recept. Det tog några år till innan jag skrev min första inlägg  den 30 november 2010 som handlade om hur man gör en surdeg. Ja, baktokig är jag nog. Jag gillar baka söta bakverk men inte minst baka bröd.
Men jag gillar experimentera i köket även till vardag, där jag serverar mina nära och kära god vällagad mat, inspirerad av olika kulturer.  Jag lagar polsk mat för att jag kommer får Polen, vegetarisk, gärna indisk och på persiskt vis. Ja, persiskt! Jag har en bra lärare - min man.
Idag vill jag bjuda just på en persisk gryta med aubergin och omogna vindruvor. Jag vet att Lana äter gluten, stärkelse och mejerifritt mat så denna gryta som man kan med fördel servera med kokt quinoa kommer att passa henne och hennes läsare utmärkt.


Persisk gryta med aubergin och omogna vindruvor
Ingredienser:
till 5-8 portioner
  • 2 stora auberginer
  • 800 g lammkött
  • 1 ½ liter kokande vatten
  • 1 stor lök
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 matsked gurkmeja
  • 1 tsk spiskumminfrö
  • 1 tsk korianderfrö
  • ½ tsk paprika
  • ½ tsk svartpeppar
  • 1 krm cayenepeppar
  • 40 gröna, omogna druvor
  • olja till stekning
  • salt efter smak

  • Utförande:
    • Dela aubergin i skivor, salta och låt stå halvtimme.
    • Krama vätskan från auberginer och stek de tills de får en  gyllenguld färg. Lägg på hushållpapper.
    • Rosta spiskummin och koriander i en torr panna och mortla sedan.
    • Fräs gullök i en stekpanna. Tillsätt dem torra kryddor.
    • Dela köttet i fina grytbitar och tillsätt till gullöken. Låt bryna köttet  på medelstor värme i 10 minuter.
    • För över ingredienserna från pannan till grytan och täckt med kokande vatten. Tillsätt tomatpurè, pressad vitlök och koka tills köttet känns mört. För lamm tar det ungefär 1h 20min.
    • 20 min innan grytan är färdig tillsätt gröna vindruvor och olivolja.
    • Lägg den avrunnen aubergin i gryta och låt varmas en stund. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

      Tack Gosia att du ville gästblogga hos mig! :)

7 kommentarer:

  1. Kul med gästbloggare. Gosia följer jag också och hon har så mycket gott på sin blogg. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Lana! Det är så kul att gästblogga!
    Ha en fin kväll. Vi ska snart titta på hyr film och äta nybakad äppelkaka

    Kram/ Gosia

    SvaraRadera
  3. Det var ju spännande med en gästbloggare!

    SvaraRadera
  4. Kul med gästbloggare. :)
    Låter som en spännande maträtt.

    SvaraRadera
  5. Spännande, håller med. Kul med gästbloggare! =)
    Maten ser jättegod ut!
    Visst är det kul med experiment, ska försöka göra lite sånt med honom. Ha en toppenkväll!kram

    SvaraRadera
  6. Spännande men omogna vindruvor??!!?? Låter surt som bara den o inte så gott ;) men smaken är som baken.....

    Kraaaam <3<3<3

    SvaraRadera