måndag 14 oktober 2013

12-timmars stek :)

Jag har återigen tagit en liten bloggpaus. Dels att jag haft mycket att göra på jobbet och dels att jag varit lite trött igen...men det är kanske bara ett litet "bakslag" och kroppens signaler att jag absolut inte ska tro att jag är redan frisk! 
I helgen var jag dessutom på operasångkurs (nej, nej, jag ska inte byta min musikaliska riktning, jag är fortfarande pianist och var på den kursen som pianist till alla deltagare). Det gick bra, i söndags hade vi konsert med alla kursdeltagare där jag satt utan en enda liten rast och spelade till 18 olika arier, romanser och visor. Det var varmt i salen och jag tänkte efter halva programmet, ska jag svimma eller fortsätta spela...ja, jag fortsatte spela, fick stålsätta och avsluta konserten... Det var ju ändå roligt att spela till så många duktiga artister! :)
Nog om det! Vi pratar mat istället! 
Det är nu faktiskt andra gången jag gör 12-timmars stek! Såååååå smidigt och sååååå gott! Receptet har jag hämta hos Magnus och Jenny med blogg Under vårt tak. Jag tackar jättemycket för det här braiga receptet! :)
Här är recept på 12-timmars stek:
Du behöver:
1 - 1,5 kg fläskstek
1 morot
1 gullök
3-4 vitlöksklyftor
salt peppar
kryddor efter smak (första gången hade jag färsk timjan enligt deras recept, andra gången hade jag örtkryddor provencale, torkade)
1 dl vatten
Så här gör du:
1. Skala morötter, lök och vitlök. Skär i lagom stora bitar. Lägg dem på botten i en ugnssäker gryta. Lägg även färsk timjan eller andra kryddor.
2. Gnida in salt och peppar runt om fläsksteken. Lägg steken i gryta. Lägg lite timjan/krydda ovanpå steken också.
3. Häll i 1 dl vatten. Man kan säkert ta vin istället för vatten också!


4. Tillaga köttet i ugnen, 100 grader i 12 timmar. Jag gjorde båda gångerna under natten.


5. Ta ut köttet. Ta bort eventuellt fett och skär köttet i bitar. Jag stekte sedan köttet i mycket smör! Blev jättegott! :)


5. Och för guds skull, släng inte buljongen! Sila bort morot, lök- och vitlöksbitar och annat "skräp" som bildats från köttet och du får en härlig mustig och smakrik buljong!
Jag använde buljongen till köttfärssåsen! :)


Köttet kan ätas som den är eller kanske som fyllning i tacos eller crêpes till exempel! :)

11 kommentarer:

  1. Bra att du känner av och faktiskt tar en paus när kroppen säger till!

    Att laga sånhär mat är lite som terapi... Lugnande, tycker jag! Och så blir man ju lugn och go i magen av god mat. Mums!

    SvaraRadera
  2. Bra att du lyssnar på din kropp!

    Å detta måste jag prova! :-)

    Kram/M

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Såna här långkok är ju poppis nu. Bekvämt, och blir sååå gott! Fortsätt ta hand om dig! Låter som ett riktigt maratonpianopass du genomförde. var rädd om dig! kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig gjort en sån stek, men bara MÅSTE göra det snart! Det måste ju vara otroligt gott och mört!! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag är så kass på att kommentera! fast jag läser flitigt ;) Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt gott ser det ut! 12 timmar alltså, tålamod :) men smart att ta det över natten! :) ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  7. Köttet måste ju bli hur mört som helst! Ha det fint idag!

    SvaraRadera
  8. Jag älskar mat som sköter sig själv så att man kan göra annat :) Och väldigt bra att ta tillvara på buljongen!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ser fantastiskt ut!!
    Bloggpaus....hm jadu blir inte mkt hos mig men här dyker det ju upp en del gott :)
    Önskar att du mår bättre snart, kraaaam <3<3<3

    SvaraRadera
  10. Bra att du lyssnar när din kropp säger ifrån, men det där pianospelandet alltså... Så många timmar utan rast!?
    Men över till maten, där kan vi ju snacka många timmar alltså, och tipset med buljongen var ju riktigt bra!

    Kramar till dej och ta hand om dej!

    SvaraRadera