tisdag 16 april 2013

Ugnstekt kycklingfilé med skogschampinjoner och salami, spetsad med citroner och massor med smarriga kryddor :)


Mycket god och saftig kyckling blir det när man lagar den på det sättet! :)
Vet inte om jag var riktigt hungrig eller om rätten var så god...eller kanske kombination av bägge... Men jag tog två portioner idag till middag av denna smarriga kyckling!
Här är recept på Ugnstekt kycklingfilé med skogschampinjoner och salami, spetsad med citroner och massor med smarriga kryddor:
Du behöver:
1 kg kycklingfilé
1 tsk timjan
1 tsk oregano
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspuver
salt peppar
1 msk rapsolja
1 citron
4-5 rätt stora skogschampinjoner eller så mycket som ryms längs kanterna på formen där kycklingen ska tillagas
10-12 tunna salamiskivor (av påläggstyp)
Så här gör du:
1. Dela kycklingfiléer i lagom stora avlånga bitar. Blanda ihop alla kryddor. Vänd kycklingbitarna i kryddblandningen i en bunke. Tillsätt olja. Blanda väl och låt stå marineras ca 30 minuter.
2. Lägg kycklingbitarna i en smord ugnfast form.
3. Skär skogschampinjoner i klyftor och lägg svampklyftorna runt om kycklingen.
4. Sätt in kycklingen i ugnen, 225 grader.
5. Tvätta citronen noga och skär den i tunna klyftor.
6. Ta ut kycklingen efter 15 minuter. Lägg citronklyftorna ovanpå kycklingen och sätt in formen tillbaka i ugnen. Stek vidare 15 minuter till.
7. Ta ut kycklingen igen. Rulla ihop salamiskivorna och stick in de mellan champinjonerna runt om i formen. Stek ytterligare 10 minuter.


Innan serveringen strödde jag på med chilikrydda, alltså krydda som innehåller frystorkade chilibitar, vitlöksbitar och rödlöksbitar. Gott! :)


Den här kycklingen kommer jag att laga flera gånger! Är mycket nöjd med resultatet! :)


29 kommentarer:

  1. Oh, det såg riktigt smarrigt och gott ut!

    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt gott! Kommer att göra denna rätt flera gånger! :)
      Kram

      Radera
  2. Ja mums det såg så gott ut, och vilka spännande kryddor!! Det ska jag testa nån dag. Ha en fin fortsatt kväll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här kryddblandningen var smarrig, speciellt i kombinationen med citron! :)
      Kram

      Radera
  3. Ser gott ut och jag som bara älskar smaken av skogschampinjoner! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det mycket godare med skogschampinjoner är med vanliga! :)

      Radera
  4. Det där är verkligen ett recept i min smak! Jag sparar det i min samling. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte om receptet! :)
      Kram

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, så smidigt att laga allt i samma form! :)

      Radera
  6. Det låter då jättegott. Blir hungrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så gott, att jag själv knappt orkat vänta till lunchen! ;)

      Radera
  7. Ser väldigt gott ut!! Kanske gör detta till helgen .. Sparar receptet iaf!!
    Ha en fin dag !!
    Kram =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det är såååå gott! Och enkelt att göra! :)
      Ha en fin dag du med!
      Kram kram

      Radera
  8. Åh vad gott, jag vet vad jag ska göra nästa gång vi ska äta kyckling:P
    Tusen tack för tipset <3 kramar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen smaskens! Hoppas du också gilla det receptet! :)
      Kramar till dig med! <3

      Radera
  9. Vilken god smakkombo! Nu blev jag hungrig. Attans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Jag blev så positivt överraskad av den härliga smakkombinationer! Kommer att laga denna kyckling flera gånger! :)

      Radera
  10. Så härligt det låter att du hittat balansen genom att utesluta mejeriprodukter! Även smör och ost? Nu blev jag mer motiverad!!
    Ska följa din blogg, för inspiration behövs!

    Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag lir att du ska följa min blogg! Jag kommer också att följa din blogg!
      Ost, hår och lagrad och smör klarar jag av i matlagningen. :)
      kram

      Radera
  11. Mums! Det ser verkligen jättegott ut!! :)
    //Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket gott var det! Men nu är det slut... :(

      Radera
  12. Kyckling är gott och det är så bra att få uppslag till fler recept så att man kan variera på både längden och bredden :)

    Ser jättegott ut!

    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, man kan aldrig få för mycket av kyckling-recept! :)
      Kram kram

      Radera
  13. Åh så gott! Favoritingredienser alltihop! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mina med, favvoingredienser! :)
      Kram

      Radera
  14. Önskar att du vore här när vi skulle laga mat. Maken och jag står helt tomma efter dagens jobb. Som vanligt så tänker jag varför tänkte jag inte på det...
    Får börja använda dig som kokbok helt enkelt:).

    Visst är det ljuvligt med vår. Allt har blivit så mycket ljusare helt plötsligt:).
    Kramar massor våriga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, du får gärna använda min blogg som kokbok! Jag blir bara glad! :)
      Kramar till dig med!

      Radera
  15. Ser mer än gott ut!! Urläckert ju :)
    Kraaam <3<3<3<3

    SvaraRadera