lördag 27 april 2013

Paj/gratäng/kaka med varmrökt lax, spenat och parmesan :)

Godmorgon!
Kikar in en stund för att bjuda er på ett recept.
Snart ska jag börja göra mig i ordning. Sedan ska jag åka till vårt lokala Folkets Hus för att vara med och spela på konsert med Divine. Vi börjar redan 14.00 med genrep, sedan blir vi bjudna på mat och 18.00 sitter vi alla på scenen och spelar underbar operamusik! :)
I veckan lagade jag en slags gratäng/paj/kaka med varmrökt lax och parmesan. Jag utgick från samma recept till min Zuchinni- och portabellokaka och det blev jättegott! :)


Här är recept på Paj/gratäng/kaka med varmrökt lax, spenat och parmesan:
Du behöver: (alla mått är ca)
ca 3 dl varmrökt lax som är "gafflad" till en fin massa
ca 1,5 dl finhackad spenat
6 ägg
ca 3 dl riven parmesan
den stelna kokosmassan från två kokosburkar, märket Kung Markatta (Låt burkarna stå i kylen en dag, gör ett hål i den stelna kokosmassan och häll ut vätskan, men spara gärna vätskan och använd den när du bakar! Gröp ut kokosmassan ur burken.)
ca 2,5-3 dl majonnäs
sal peppar
finhackad dill (jag tar alltid fryst från Findus eller ICA)
saft och finrivet skal från en citron
Så här gör du:
1. Blanda ihop laxmassan, spenat och parmesanost i en bunke.
2. Vispa ner ägg i massan.
3. Vispa ihop kokosmassan med majonnäs tills det blir klumpfritt. Tillsätt dill, saft och skal från citron, salt och peppar. Blanda väl.
4. Häll in kokos- och majonnäsmassan i laxröra. Blanda väl.
5. Häll ut allt i en välsmord rund form med löstagbara kanter.
6. Grädda kakan i ugn, 175 grader, ca 50-60 minuter.


Det blev mycket god och mättande maträtt. Grunden till den här kakan är jag mycket nöjd med! Så det blir många olika varianter jag ska laga på den! :)
Kanske t.o.m. något mer desert/efterrätt-liknande! ;)
Önska mig lycka till idag! :) Speciellt på en låt som börjar med pianosolo, alltså mig! :)




23 kommentarer:

  1. Vad häftigt att spela på konsert, lycka till! Gillar gratängkakan. Blev sugen på lax nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! :) Ja, den här "kakan" var mycket god! :)

      Radera
  2. Mums för lax och spenat, så himla gott! Ha en bra dag med konsert. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det bra kombo! :)
      Tack tack!
      Kram

      Radera
  3. Ser mycket gott ut! Lycka till idag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var mycket gott! :)
      Tack, tack, det behövs! :)
      kram

      Radera
  4. Den ser så god och saftig ut, mums!
    Önskar dig all lycka till idag. Håller tummarna <3 kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Din tummar kommer att behövas! ;)
      Kramar! <3

      Radera
  5. Var på vippen att göra en liknande, men det föll på laxen som inte fanns i affären. Då provar jag ditt recept en annan dag istället.
    Vad bakar du för något när du använder kokosvätskan? Om man inte bakar samma dag, kan man frysa in vätskan eller vad tror du?

    Hoppas att det gick bra idag då med ditt pianosolo :)

    Bigga kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova! Det blev jättegott! :)
      Jag använder vätskan när jag t ex gör crêpes eller bröd! :)
      Ja, det gick jättebra med solon! :)
      Kram kram

      Radera
  6. Ser mycket gott ut! Lax, dill & citron låter härligt vårigt!
    Lycka till idag, hade varit roligt att se/höra !!
    Kram =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket smarrig kombination! :)
      Tack, tack! Vem vet...kanske nån gång! :)
      Kram kram

      Radera
  7. Kanonrecept, när man kan ha en grund som förändras med olika smaker!

    Klart vi önskar dej lycka till, det är väl snart dags! Det klarar du säkert galant,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! :)
      Tack, tack! Jag ska göra mitt bästa speciellt på solon! :)
      Kram kram

      Radera
  8. Vad gott det ser ut! Lycka till idag :-) Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Jag hade jättegärna kommit och lyssnat på er minsann, älskar sådan musik! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet...kanske nån gång! :)
      Jag älskar sådan musik med! :)

      Radera
  10. Det är bra med en grund som går variera nästan hur mkt som helst!

    Hoppas allt gick bra (det tror jag) med lördagens event! Såg du att jag skrev i en tidigare kommentar att min dotter gillar Divine, de handlar sina scenkläder på Thalia i Sthlm och där jobbade Elin innan hon flyttade norrut.

    Kram /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste då...häftigt! De är super trevliga , de här tjejerna! Och mycket duktiga!
      Ja, det gick jättebra! :)
      kram kram

      Radera
  11. Ännu ett spännande recept!

    Lycka till med konserten, kul!

    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Tack tack! Konserten gick mycket bra! :)
    kram

    SvaraRadera