onsdag 8 februari 2012

Munkarnas fisk :)

Den här rätten följde med mig från Ryssland. Min mamma brukade laga den ganska ofta när jag var liten... Jag hade ändrat lite i receptet så att rätten skulle vara med bara lite kolhydrater... Stekt potatis bytte jag mot stekt kålrabbi och det blev supergott! Kålrabbi är en mycket god grönsak som kanske inte används så mycket i matlagning... Den innehåller bara 4 g kolhydrater så därför passar den i mitt sätt att äta... Jag tycker att den är god både färsk (saftig och sött) och stekt (påminner faktiskt lite om stekt potatis)...


Här är receptet på Munkarnas fisk:
Du behöver:
1 kg vit fisk (jag föredrar alaska pollock)
3-4  hårdkokta ägg
1-2 kålrabbi
1 dl mandelmjöl eller finhackad mandel
salt, peppar och andra kryddor passande till fisk efter smak (jag tog salt, peppar och dill)
1-2 dl majonnäs (jag använder alltid min hemmagjorda majonnäs eller creme fraiche)
Så här gör Du:
1. Skär kålrabbi i lagom stora skivor (som potatis till gratäng). Stek kålrabbiskivorna i smör tills de får en fin stekyta.
2. Skär fisken i portionsbitar (jag köper alltid alska pollock ryggfiléer, då är det redan fina portionsbitar). Lägg fiskbitarna i en smord ugnsäker form. Salta och peppra
3. Skiva hårdkokta ägg. Lägg runt om fisken äggskivorna och kålrabbiskivorna.
4. Häll över fisken majonnäs/creme fraiche. Strö över finhackad dill.
5. Strö över mandelmjöl/finhackad mandel.
6. Grädda i ugnen 200 grader ca 20 minuter. Avsluta på grilleffekt, 250 grader, ca 3-5 minuter. Passa fisken ordentligt under den tiden så att ytan inte blir bränd! 





1 kommentar:

  1. Det måste jag prova.
    Lagade dina kokospanerade fiskpinnar häromdagen... supergoda!

    SvaraRadera