onsdag 9 januari 2013

Chorizo- och kycklinggratäng med cheddar, spenat- och äggstanning toppad med fetaost och förnyad frisyr :)

Vardagen är verkligen här och det blir mindre tid för bloggandet och kommenterandet...men jag gör mitt bästa även om det inte bloggas varje dag! :) Jobb och familj går ju så klart före! :) Och så ska man också hinna lite sticka och sy! :)
Jag älskar mat som är enkel att göra och som för det mesta sköter sig själv i ugnen! :)
Här är ett sådant exempel: Chorizo- och kycklinggratäng med cheddar, spenat- och äggstanning toppad med fetaost. Jättegott! :)


Du behöver:
(alla mått är ca... receptet skapats liksom live, på plats vid spisen/ugnen! :) )
4-5 färdigstekta kycklingfiléer
2-3 chorizokorvar med högt kötthalt
babyspenat
ca 2 dl riven cheddarost
2-3 ägg till äggstanning
ca 1-1,5 dl majonnäs (hemmagjord)
ca 100-150 g fetaost till topping


Så här gör du:
1. Skär färdigstekta kycklingfiléer och chorizo i lagom stora bitar som passar till att ha i gratängen. 
2. Lägg kyckling- och chorizobitarna i en smord gratängform. Blanda ihop.
3. Fördela babyspenatblad över, riv stora bladen vid behov.
4. Blanda ihop lättuppvispade ägg, majonnäs och riven cheddarost. Finfördela massan över chorizo- och kycklingbitarna. Blanda försiktigt.
5. Smula fetaosten över.


6. Grädda gratängen i ugnen, 225 grader, ca 15-20 minuter eller tills det blir en fin gyllenebrun yta.


Gratängen fick högst betyg av alla i familjen! :)


...likaså min nya frisyr! ;) Högst betyg med! :)


Själv är jag också nöjd med frisyren, den har många möjligheter till att variera kreationer på huvudet! :)


...he, he...lekte med kameran som tonåring...och fotade mig själv... ;)


34 kommentarer:

  1. mmm gratänger är toppen!!!
    Gjorde rödkålsgratäng idag som nästan blev toppen ;) äter den gör jag men inte bloggar ;)
    Säger det igen: Allt klär en skönhet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst, gratänger är toppen! Men du ska väl lägga ut receptet sedan? ;)
      Hi, hi, tack tack för dina fina ord! :)
      kram <3

      Radera
    2. Nja inte än ska utveckla det lite tror jag allt ;)

      Radera
    3. Ok! ;) :)
      Då får jag vänta på det bästa utvecklade receptet! ;)

      Radera
    4. Ops! Höga förväntningar ;)

      Radera
  2. Jättefin frisyr!! Och vilken smarrig gratäng .. ska jag ha i minnet! Gratänger är så smidiga! Och det där med ca-mått känner jag igen ;). Blivit lite lat och blir lätt att man bara häller i lite hit och lite dit.
    Nackdelen är ju när det blir så bra att man vill blogga om det.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...visst är det så...och det blir väldigt ofta att man ta ca... ;)
      Kram kram

      Radera
  3. Åh gratäng, och den lät så god!!! Nu blev jag sugen på chorizo :) och du är jättefin i nya frisyren!!!!! Ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack vännen! :)
      Ja, chorizo är gott! :)
      Ha en fin kväll du med!
      Kram

      Radera
  4. Den ser så god ut Lana, mums! angående din frisyr så förstår jag att du är supernöjd, du passar kanonbra i de. Ta hand om dig!stor kram ifrån mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Ja, gratängen var jättegod!
      Kram till dig! :)

      Radera
  5. Vilken härlig gratäng och vad snygg du är i håret!

    SvaraRadera
  6. Älskar gratänger som fixar sig själva i ugnen! Gud så gott det ser ut! Får jag flytta hem till dig? :)

    Ursnygg frisyr, passar dig jättebra! Så snyggt med rak lugg! Har velat fram och tillbaka, är så sugen på lugg men då jag inte orkat ta mig till frisören på typ 10 år låter jag bli. Vågar inte klippa själv, allra helst då jag har världens största virvel i pannan... :)

    Stor KRAM <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi...ja, det kan du göra! ;)
      Jag vågar inte heller klippa mig själv... :)
      Stor kram till dig med! <3

      Radera
  7. Gott med gratäng, den såg god ut! Man tager vad man haver som Cajsa Warg, passar mig oxå!
    Vad fin du var!
    Kram /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den principen som Cajsa Warg kör jag ofta! :)
      Tack tack, är också nöjd med min frisyr!
      Kram

      Radera
  8. Det lät jättegot med maten och ursnygg frisyr! Fast jag vill se mer av den ;-) Men luggen var jättesnygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att fota sig själv och visa hela huvud...;) Ska försöka nästa gång! ;)
      Tack tack! :)
      Kram

      Radera
  9. Top Model nästa! Jättefin frisyr och jätteläcker gratäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi...tack, tack! ;) Men jag är för gammal för TopModel... ;)
      Ja, gratängen var jättegod! :)
      Kram

      Radera
  10. Hihi...julen åkte ut snabbt:). Sen blev du som ny. Gillar frillan jättemycket och har tänkt tanken att klippa lugg igen...blev peppad nu.Att göra det igen. Snyggt är det.

    God mat läckra recept och en snygg tjej...vad mer kan man begära:).
    Imorrn bär det av till storhandeln och då ska nyttiga saker köpas.
    Kramar om dig fina du

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...precis! :)
      Hi, hi...så säger min man också! ;)
      Ja, mer nyttiga saker! :)
      Kramar till dig också!

      Radera
  11. Receptet är avskrivet, detta ska jag laga när jag kommer hem från Thailand!
    Frisyren är jättefin och passar dig jättebra! <3

    Kram fina du <3<3<3
    C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att tyckte om receptet! :)
      Tack tack min vän!
      Ja, snart åker ni till värmen!
      Kram kram <3 <3 <3

      Radera
  12. God mat och jättefin frisyr! Vi har magsjuka i huset så jag håller tummarna för att jag slipper åka på det också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas, hoppas du slipper det!
      tack tack! :)
      Kram

      Radera
  13. Oj jag kan tänka mig att du fick högsta betyg för granängen, ser otroligt gott ut!

    Och frisyren med för den delen, schysst lugg! Jättesnyggt!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Ja, jag är väldigt nöjd med frisyren! :)
      kram kram

      Radera
  14. Håller med dig, kålrot är så gott. Hoppas du hittar någon god rätt att ha de i eller till :D
    Ha en fin kväll!kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...ska bara leta i alla mina receptgömmor och på nätet! :)

      Radera
  15. Japp, vardagen är tillbaka för att nu snart övergå till helg :)
    Tror jag det, att familjen gav högsta betyg till både mat och frisyr.
    Roligt att fixa och ändra sig lite.

    Kramizar!

    SvaraRadera
  16. Ja...idag känns det extra roligt med fredag, speciellt när det är ingenting som planera´t under helgen! :)
    Tack tack, är så nöjd själv med frisyren! :)
    kram kram

    SvaraRadera
  17. Va gott det låter, den måste jag prova någon gång! :)
    kram

    SvaraRadera