måndag 31 december 2012

En smaskig efterrätt, Kokos- och chokladpannacotta toppad med blåbär :)

Snart ska det lagas mycket mat hemma hos familjen Driagin! :) Vi ryssar firar Nyår på nästan liknande sätt som svenskar firar Jul... med Nyårsbordet och Nyårsklappar! :)
Idag bjuder jag dig på en smaskig efterätt, Kokos- och chokladpannacotta toppad med blåbär! :) Gott, gott! :)
Receptet har jag hittat i Anna Halléns bok, LCHF för familjen, men ändrat lite och tillsatte mörk choklad.


Här är recept på Kokos- och chokladpannacotta toppad med blåbär:
Du behöver:
1 tsk gelatinpulver
1 msk kallt vatten
4 dl fet kokosmjölk (jag köper SantaMarias, Extra Creamy, utan tillsatser)
1 krm vaniljpulver
2 tsk pressad lime
2 msk honung
100 g mörk choklad, 70-85% (välj ekologisk, gärna utan sojalecitin)
blåbär till topping
Så här gör du:
1. Rör ut gelatinpulver i kallt vatten. Låt stå i 5 minuter.
2. Koka upp kokosmjölk. Ta från värmen och rör ner först grovhackad choklad, rör om tills den smälter och sedan det uppsvällda gelatinpulvret.
3. Vispa ner vaniljpulver, limesaft och honung.
4. Häll upp i små glas och låt stå i rumstemperatur en stund. Ställ sedan i kylskåp i några timmar för att stelna.
5. Toppa med blåbär innan servering.



Vill passa på och önska er alla mina bloggläsare och bloggvänner ett riktigt Gott Nytt År! :)

16 kommentarer:

  1. Gott!!
    Än en gång Gott Nytt År <3

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut!
    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Ha det riktig härligt på nyår!
    Kram /M

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt Gott Nytt År till dig och din familj!

    Kramizar!

    SvaraRadera
  5. MUMS! ser ju så himla gott ut. Ska testa någon dag framöver! Tusen tack! Gott nytt år vännen <3 kramar

    SvaraRadera
  6. Åhh så gott det ser ut!! Älskar pannacotta, gjorde en också till igår. Dock använde jag mig av grädde denna gång!!!
    Gott Nytt År Lana !! Hoppas ni fick en toppenkväll ..
    Kram :)

    SvaraRadera
  7. Åh så gott, jag älskar chokladmousse :) gott nytt år!! Kram

    SvaraRadera
  8. Gott nytt år! Vad gott med choklad och kokos!

    SvaraRadera
  9. Tack, vad goe du är! Tusen tack, det samma. Hur länge är du ledig innan jobbet drar igång igen?Kram

    SvaraRadera
  10. God fortsättning på det nya året!
    Det ska bli roligt att följa dig här på bloggen även under 2013.

    SvaraRadera
  11. Gott nytt år fina Lana. Ser fram emot ännu mer inspiration detta år. Kram!

    SvaraRadera
  12. Ett alldeles underbart 2013 önskar jag dig och din familj! Tusen tack för alla dina fina kommentarer och uppmuntrande ord! Kram!

    SvaraRadera
  13. Ser ju otroligt smaskens ut :D

    Ha en fin kväll :) Kram kram

    SvaraRadera
  14. Varför har jag inte tänkt på detta förut? Som jag saknat pannacotta sedan jag slutade med mejerier (för andra ggn).. :) Ser jättegott ut!

    Så roligt att höra om era ryska traditioner!

    God fortsättning och stor kram!

    SvaraRadera
  15. Men ooooh så gott!
    Gott nytt år till dig med!
    Kram,
    ealina

    SvaraRadera